Rozpočet ČT bude i letos vyrovnaný, s příjmy a výdaji 7,32 mld.Kč

14.01.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 14. ledna (ČTK) - Česká televize bude i v letošním roce hospodařit s vyrovnaným rozpočtem, jehož příjmy i výdaje dosáhnou částky 7,318 miliardy korun. To je o 318 milionů, tedy 4,5 procenta, více než loni. Hlavní část příjmů tradičně tvoří televizní poplatky, u nichž ČT očekává příjem 5,8 miliardy korun. Rada České televize rozpočet schválila na svém dnešním pravidelném zasedání.

ČT plánuje, že z peněz z poplatků na svůj provoz použije 5,6 miliardy korun. Televizní poplatek od začátku loňského roku činí 135 korun. Příjmy z odvysílané reklamy by měly letos dosáhnout 755 milionů korun, tedy o pět milionů více než loni.

Na výrobu pořadů dá Česká televize v letošním roce 2,145 miliardy korun, což je o 40 milionů - tedy o 1,8 procenta - méně než loni. V roce 2007 pak činily náklady na výrobu 2,052 miliardy Kč. Důvodem letošního snížení podle ČT je mimo jiné narůst povinných výdajů, například na energie, a také náklady na souběžné zemské analogové a digitální vysílání.

Členovi rady Jiřímu Voráčovi se snížení nelíbilo; pokud předpokládané celkové příjmy ČT vzrostou, nemusely by podle něj klesnout zrovna náklady na výrobu. Podle šéfa ČT Jiřího Janečka je ale pokles dán i tím, že loni naopak - i když nemusel - navýšil výdaje na výrobu o zhruba 200 milionů korun. Už tehdy ale podle svých slov říkal, že pro letošek to už možné nebude.

Ve srovnání s rokem 2008 se zvyšují o 113 milionů korun osobní náklady a o 139,3 milionu náklady spojené s digitalizací výroby a vysílání včetně zahrnutí možného odvodu daně z příjmů z hospodaření s výnosy z reklamy.

Poplatky jsou hlavním zdrojem příjmů veřejnoprávní televize. V souvislosti se zvýšením poplatku na 135 korun měla reklama původně od loňského Nového roku z vysílání ČT zmizet. Po novelizaci mediálních zákonů upravujících přechod od zemského analogového TV vysílání k digitálnímu na ČT zůstala. Její výnosy jsou ale z většinové části použity na digitalizaci a část na fond kinematografie.

Nyní na ČT1 nesmí reklama přesáhnout 0,75 procenta denního vysílacího času a na ostatních veřejnoprávních kanálech to nesmí být více než 0,5 procenta denního vysílacího času.

V souvislosti s hospodaření s poplatky nyní probíhá v České televize kontrola finančního úřadu. V roce 2007 totiž ČT vybrala z poplatků přes pět miliard korun, které uložila na zvláštní fond.

Pro svůj provoz ale použila pouze 4,2 miliardy korun. Ze zbylých 800 milionů Kč proto měla ČT podle výkladu některých médií zaplatit daň z příjmu. ČT s tímto výkladem silně nesouhlasí a tvrdí, že k tomuto způsobu nakládání s poplatky dalo souhlas i ministerstvo financí. Výsledky kontroly dosud nejsou známy.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK