Automobilky se v Japonsku dosud snažily omezovat produkci, aniž by zasáhly do stavu stálých zaměstnanců. Místo toho se na montážních linkách zbavily téměř všech dočasných zaměstnanců.
Zpráva dokresluje, v jak těžké pozici je japonský automobilový průmysl, který postihl propad poptávky na klíčových trzích a silný kurz jenu. Pevnější domácí měna snižuje zisky z prodeje v zahraničí.
"Dokonce i odbyt na mladých trzích v říjnu sestoupil do negativních čísel," uvedli v pátek japonští analytici automobilového průmyslu z banky Goldman Sachs. "A myslíme si, že letos poroste počet zemí, které poznamená meziroční pokles," dodávají.
Toyota uvedla počátkem týdne, že bude muset v Severní Americe snížit výrobu, aby se vyrovnala se slabým zájmem kupujících. Ve fiskálním roce do března podnik očekává první celoroční ztrátu za 70 let. Původně chtěla Toyota v nynějším fiskálním roce vyrobit 4,21 milionu vozů, pak ale plán snížila na 3,85 milionu.
V pátek oznámil rival Honda, že za rok do března sníží výrobu v Japonsku o 56.000 aut a v Evropě o 17.000. Stav zaměstnanců kvůli tomu omezí o 3100 lidí, ne však u stálých zaměstnanců. Nissan v únoru a březnu sníží výrobu v Japonsku o 64.000 aut, připomněla agentura AP.