Zelení: Nové rozhodnutí pro přesun nádraží v Brně zabere 1,5 roku

20.01.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Brno 20. ledna (ČTK) - Získání nového územního rozhodnutí pro přestavbu brněnského železničního uzlu, které v prosinci zrušil brněnský krajský soud, potrvá minimálně 1,5 roku. Novinářům to dnes řekl místopředseda Strany zelených a náměstek brněnského primátora Martin Ander. Zelení budou požadovat, aby nové rozhodnutí obsahovalo zachování provozu na stávajícím nádraží v centru města.

Investor bude muset podle soudu nejprve získat řadu výjimek pro zásahy do chráněných částí přírody. Teprve poté se mohou úředníci opět zabývat námitkami odpůrců stavby, kvůli kterým soud územní rozhodnutí zrušil.

Podle Andera se tímto otevírá šance na přepracování projektu a jeho rozšíření o takzvanou rychlodráhu, která by mohla spojit dříve nesmiřitelné projekty - odsun nádraží a jeho rekonstrukci v centru. Nové vlakové nádraží se sice postaví asi kilometr jižně od současného, ale s nynějším ho spojí právě rychlodráha. Regionální vlakové spoje by tak i nadále měly zastavovat ve středu města, pět minut chůze od centrálního náměstí Svobody. Studie k rychlodráze, jež si město objednalo v minulém roce, začne tento čtvrtek a měla by být hotova do poloviny letošního roku.

"Minulým vedením města připravené zrušení provozu na stávajícím nádraží bylo chybou. Zkomplikovalo a prodloužilo by každodenní cestování desítkám tisíc lidí. Městskou pokladnu by navíc zrušení nádraží vyšlo o 150 milionů ročně dráž, protože by muselo zajistit dopravu cestujících z odsunutého nádraží," řekl Ander.

Odvolání proti územnímu rozhodnutí podali účastníci řízení, kteří nebyli spokojeni s tím, jakým způsobem se úředníci stavebního úřadu Brno-střed vypořádali s jejich námitkami proti stavbě. U odvolacího orgánu, kterým byl brněnský magistrát, však neuspěli. Za pravdu jim dal až krajský soud, který zrušil nejen rozhodnutí magistrátu, ale i celé územní rozhodnutí.

Podle soudu byla závažně porušena procesní práva účastníků územního řízení, neboť úředníci buď jejich námitky vyřídili povrchně, nebo dokonce prostě opsali odmítavá vyjádření investora či projektanta. "V řadě případů úřady svá rozhodnutí vůbec neodůvodnily, jsou tudíž nepřezkoumatelná, a musejí se opakovat.

"Před samotným znovuzahájením procesu získání územního rozhodnutí ale bude muset proběhnout správní řízení na vydání takzvaných výjimek pro zásahy do biotopů chráněných rostlin a živočichů. Zatím nevíme, o kolik takových území jde a jak obtížné bude výjimky získat," řekl Ander.

Proti rozsudku Krajského soudu se nelze odvolat, lze jen využít mimořádného opravního prostředku, takzvané kasační stížnosti. Ta ale nemá odkladný účinek. Podle Andera zatím nelze předjímat, zda magistrát kasační stížnost podá, na rozhodnutí má 20denní lhůtu. Po prostudování zhruba šedesátistránkového rozsudku soudu ale důvody pro podání stížnosti příliš nevidím, dodal Ander.

Rekonstrukce brněnské železnice, s níž odsun nádraží souvisí, je jedním z nejdiskutovanějších stavebních projektů Brna posledního desetiletí. Investice má vyjít na 20 miliard korun. Uskutečnit by se měla za přispění evropských peněz. Loni začala stavba odstavného nádraží, která by však začala bez ohledu na polohu nádraží. Příští jaro měl investor žádat o první stavební povolení.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK