SOS: Obchody Tesco v reklamě zneužívají finanční krizi

21.01.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 21. ledna (ČTK) - Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) zaslalo Radě pro reklamu stížnost na obchodní řetězec Tesco, který ve své reklamní kampani používá nápis "Tesco pomáhá v době krize". Společnost Tesco tak podle názoru SOS zneužívá obavy lidí z finanční krize ve svůj ekonomický prospěch.

"Není možné, aby společnost Tesco zneužívala finanční krizi pro zvýšení svých ekonomických zisků. Dále se domníváme, že takto pojatá reklama může vzbuzovat pocity strachu z dopadů finanční krize. Podle našeho názoru není vhodné vzbuzovat ve spotřebitelích strach z krize a posilovat tak pocit nebezpečí z tohoto vyplývající," sdělila dnes ČTK právnička SOS Eva Strnadová.

Tesco například do záhlaví svého lednového reklamního letáku umístilo nápis "Tesco pomáhá v době krize" s dovětkem "S námi ušetříte". "Kampaň reaguje na atmosféru posledních týdnů, kdy se slovo krize stalo jedním z nejužívanějších," řekla již dříve mluvčí Tesco Stores ČR Eva Karasová.

SOS tvrdí, že použití tohoto sloganu je na hraně zákona o regulaci reklamy. "Takto použité znění reklamy se nám zdá vysoce neetické a v rozporu s dobrými mravy. Z těchto důvodů SOS na počátku týdne požádalo Radu pro reklamu o vydání stanoviska," zdůvodnila mluvčí SOS Ivana Picková podání stížnosti na Tesco.

Rada pro reklamu je profesní nestátní neziskovou organizací, která nemůže udělovat finanční pokuty či jiné sankce. Rada vydává pouze rozhodnutí, která mají formu doporučení. Arbitrážní komise může rozhodnout, že dotyčná reklama je závadná například proto, že je klamavá, zavádějící nebo neetická, popřípadě že porušovala jiná pravidla pro reklamu.

Více než polovina Čechů podle studie společnosti GfK přiznává, že má větší či menší obavy, aby se jejich životní úroveň v důsledku krize nesnížila. Lidé se obávají toho, čemu se říká přechod od finanční krize k hospodářské recesi, která s sebou přináší pokles výroby a propouštění.

Globální ekonomická krize dorazila do Česka v druhé polovině loňského roku v podobě rostoucí nezaměstnanosti a propadu zahraničního obchodu. Maloobchodní tržby v listopadu meziročně klesly podle údajů Českého statistického úřadu o 6,3 procenta, nejvíce od prosince 1998. Češi kvůli obavám z finanční krize začali šetřit, nízké listopadové maloobchodní tržby překonaly i ta nejpesimističtější očekávání analytiků.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK