Loňské výsledky za celý český trh budou známy v polovině února. Podle odhadů šéfa pivovarského svazu Jana Veselého bude celkový výstav ČR zhruba kopírovat procentuální pokles výroby Prazdroje, který ovládá asi polovinu českého pivního trhu. Oproti roku 2007 se tak propadne výstav pivovarů asi o dvě procenta zhruba na 19,5 milionu hl. Meziroční úbytek celkového tuzemského prodeje odhaduje Veselý také na tři procenta. Naopak český export piva zřejmě vzroste z 3,6 milionu na loňských 3,7 milionu hl.
Domácí odbyt Prazdroje se meziročně snížil o tři procenta na 7,9 milionu hl piva. Příčinou jsou zejména nižší prodeje levných značek a některých výčepních piv. "Celý český pivní trh zaznamenal v porovnání s rekordním rokem 2007 mírný pokles. Předloni se na spotřebě velmi příznivě projevilo teplé počasí na jaře. Loni byl prodejně vynikající naopak konec roku," vysvětlil obchodní ředitel Jaromír Žáček.
Dlouhodobě nejúspěšnější značkou je Gambrinus, nejprodávanější české pivo. Radegast si vyrovnanými prodeji udržuje pozici lídra na Moravě. Pilsner Urquell zaznamenal rekordní prodeje v prosinci a jeho prodej loni vzrostl o jedno procento. O více než 15 procent posílil Radegast Birell, nejprodávanější nealkoholické pivo v ČR. Roste také popularita pivních speciálů. Piv Master tmavý a polotmavý, nabízených od dubna 2007, se prodalo o 17 procent více. Dobrý prodejní start měl nový jedenáctistupňový Gambrinus Excelent, prodávaný od listopadu 2008. Podnik zdražil pivo loni v listopadu v průměru o čtyři procenta.
"Naše zaměření na prémiový segment a na export se ukázala jako správná. Zatímco na domácím trhu je trend prodejů mírně sestupný, v exportu se nám dařilo, když vzrostl o více než čtyři procenta, a to i přes finanční krizi, která začala ztěžovat naši pozici ke konci roku," uvedl Short.
Zahraniční prodeje vzrostly v porovnání s rokem 2007 o jedno procento na 2,79 milionu hl. Licenční výroba na Slovensku, v Rusku, Polsku a Maďarsku zůstala na předloňských 1,91 milionu hl, přímý vývoz činil 881.000 hl. Meziročně je to nárůst o více než čtyři procenta a pivovar tak opět posílil pozici exportního lídra.
Jde o nejvyšší export za 166 let existence. Stěžejními trhy zůstávají Německo, USA, Slovensko, Skandinávie, ale také Maďarsko, Itálie a Španělsko. Rozhodující podíl na vývozu měl prémiový ležák Pilsner Urquell, kterého firma vyvezla přes 680.000 hektolitrů, předloni 675.000 hl. "Objemy vyvezeného Gambrinusu narostly meziročně o více než 15 procent, Velkopopovický Kozel posílil o více než 25 procent," dodal mluvčí pivovaru Jiří Mareček bez udání konkrétních objemů prodejů.
Plzeňský Prazdroj, člen druhé největší světové pivovarnické skupiny SABMiller, utržil od dubna 2007 do konce loňského března 15,6 miliardy Kč, o 8,8 pct. více. Čistý zisk vzrostl o 12 procenta na 3,88 miliardy korun. Výsledkům pomohly investice a export.