"Definitivní loňské výsledky 48 průmyslových pivovarů budou koncem února, odhady jsou velmi hrubé. Čtvrté čtvrtletí může výsledky hodně ovlivnit," dodal. Za devět loňských měsíců se český trh meziročně propadl o jedno procento, export byl o čtyři procenta vyšší. "Přes stagnaci na trhu piva především v Evropě, která se ani nám nevyhnula, považuji pokračující růst exportu za potěšitelný. Potvrzuje, že kvalitní pivo si odběratele najde i za současné situace," uvedl Veselý.
Jeho slova potvrdil na tiskové konferenci šéf Prazdroje Mike Short. "Český trh loni podle našich informací poklesl o dvě procenta," dodal. Důvodem byl zejména horší prodej v prvním pololetí, které bylo studenější než prvních šest měsíců roku 2007. Prazdroji to srovnaly velmi silné Vánoce, meziročně o sedm procent úspěšnější.
Tahounem zvyšování české produkce piva zůstává export, přestože roste pomaleji než v předchozích letech. Největšími odběrateli zůstávají Německo a Slovensko. Výrazně se zrychlil export piva do Ruska, které se stalo jeho třetím největším dovozcem a předstihlo Británii.
Česká spotřeba piva loni zůstala podle Veselého přibližně stejná, dlouhodobě se drží kolem 159 litrů na osobu ročně. V posledních letech ale stoupá podíl cizinců. Zatímco v roce 2007 se podíleli na průměrné konzumaci 20 až 25 litry, loni až 30 litry.
V ČR opět vzrostl prodej prémiových piv. Posun ke konzumaci dražších piv potvrdil také Short. "Naše zaměření na prémiový segment a na export se ukázalo jako správné," uvedl. Nejsilnější kategorie, desetistupňová piva, tvořila 70 procent výroby pivovarů.
Pivní trh letos ovlivní recese. "V krizi nastává příklon k levnějším značkám," řekl Veselý. Letošní domácí prodej by mohl ještě mírně klesnout, stagnace exportu českého piva by byla úspěchem. "Letos chceme udržet prodej piva v ČR na loňské úrovni, export bychom chtěli opět zvýšit," uvedl obchodní ředitel Prazdroje Jaromír Žáček. Dodal, že po mnoha letech loni mírně narostla spotřeba levných piv. Prazdroj se na tento segment přestává orientovat. Piva Klasik loni vyrobil 300.000 hektolitrů a ještě méně značky Primus.
Letos opět výrazně poroste prodej nealkoholického piva, které tvoří zhruba tři procenta české spotřeby, ale do několika let se má podle Veselého zvýšit na pět procent. V roce 2007 se ho prodalo 500.000 hektolitrů, loňský výsledek odhaduje svaz zhruba až na 600.000 hektolitrů. Prazdroj loni podle informací ČTK prodal 330.000 hl svého bezalkoholového piva Radegast Birell, což byl patnáctiprocentní meziroční nárůst.