Aero Vodochody asi skončí s generálními opravami L39 Albatros

23.01.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 23. ledna (ČTK) - Aero Vodochody zřejmě definitivně skončí s generálními opravami nejslavnějších cvičných proudových letadel na světě L39 Albatros. Jejich servis kompletně převezmou slovenské státní Letecké opravny Trenčín, jež o to již delší dobu usilovaly. Píše to páteční vydání deníku E15 s odvoláním na důvěryhodné zdroje, které se pohybují kolem obchodu s vojenským materiálem.

Podle E15 je dohoda už uzavřena a nyní se čeká na vyřízení formálních povolení na české a slovenské straně. "Jedná se prakticky od začátku loňského roku. Na Slovensku už založili firmu, která funguje jako prostředník mezi Aerem a trenčínskými opravnami," řekl deníku jeden z obchodníků pod podmínkou, že zůstane v anonymitě.

Na stránkách vodochodské továrny, kterou zhruba před dvěma roky koupila slovenská finanční skupina Penta, však podle E15 není o celé záležitosti ani zmínka. Možnost, že by Aero přestalo opravovat slavná letadla a prodalo příslušnou technickou dokumentaci Slovensku, popřela deníku i mluvčí společnosti Zuzana Kučerová. Jenže informace nejmenovaných obchodníků se zbraněmi potvrzuje aktuální výpis ze slovenských oficiálních registrů. Akciová společnost s názvem "Albatros L39" byla podle E15 zapsána u okresního soudu v Bratislavě loni v září a jedním z předmětů jejího podnikání je prostředkovatelská činnost v oblasti obchodu.

Podle zdrojů E15 by se konec generálních oprav v Aeru nijak výrazně nedotkl českých subdodavatelů, tedy například Technometry Radotín, PBS Velká Bíteš, Rubeny Náchod nebo Moravanu Otrokovice. Na Slovensku nemají konkurenci, takže by různé součástky a díly dodávaly na albatrosy dál. Generální ředitel Technometry Erik Zajíc E15 potvrdil, že případné přesunutí oprav na Slovensko by Technometru nezasáhlo.

Finanční skupina Penta si zatím vede v Aeru úspěšně. Bývalý státní podnik, který měl v roce 2006 ztrátu miliardu korun, vykázal v následujícím roce 200 milionů korun provozního zisku. V době, kdy vláda Mirka Topolánka privatizaci připravovala, však někteří opoziční politici upozorňovali, že novému majiteli jde především o tovární letiště, a nikoli o zachování letecké výroby. Konec generálních oprav L39 by jim tak částečně dal za pravdu, píše E15.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK