Podle E15 je dohoda už uzavřena a nyní se čeká na vyřízení formálních povolení na české a slovenské straně. "Jedná se prakticky od začátku loňského roku. Na Slovensku už založili firmu, která funguje jako prostředník mezi Aerem a trenčínskými opravnami," řekl deníku jeden z obchodníků pod podmínkou, že zůstane v anonymitě.
Na stránkách vodochodské továrny, kterou zhruba před dvěma roky koupila slovenská finanční skupina Penta, však podle E15 není o celé záležitosti ani zmínka. Možnost, že by Aero přestalo opravovat slavná letadla a prodalo příslušnou technickou dokumentaci Slovensku, popřela deníku i mluvčí společnosti Zuzana Kučerová. Jenže informace nejmenovaných obchodníků se zbraněmi potvrzuje aktuální výpis ze slovenských oficiálních registrů. Akciová společnost s názvem "Albatros L39" byla podle E15 zapsána u okresního soudu v Bratislavě loni v září a jedním z předmětů jejího podnikání je prostředkovatelská činnost v oblasti obchodu.
Podle zdrojů E15 by se konec generálních oprav v Aeru nijak výrazně nedotkl českých subdodavatelů, tedy například Technometry Radotín, PBS Velká Bíteš, Rubeny Náchod nebo Moravanu Otrokovice. Na Slovensku nemají konkurenci, takže by různé součástky a díly dodávaly na albatrosy dál. Generální ředitel Technometry Erik Zajíc E15 potvrdil, že případné přesunutí oprav na Slovensko by Technometru nezasáhlo.
Finanční skupina Penta si zatím vede v Aeru úspěšně. Bývalý státní podnik, který měl v roce 2006 ztrátu miliardu korun, vykázal v následujícím roce 200 milionů korun provozního zisku. V době, kdy vláda Mirka Topolánka privatizaci připravovala, však někteří opoziční politici upozorňovali, že novému majiteli jde především o tovární letiště, a nikoli o zachování letecké výroby. Konec generálních oprav L39 by jim tak částečně dal za pravdu, píše E15.