"Z rakouského hlediska spočívají výhody Severní dálnice nejen v kapacitním propojení mezi hospodářskými regiony Brna a Vídně, ale i v úlevě, kterou to přinese obyvatelstvu obcí na trase dosavadní silnice," řekla k tomu agentuře APA rakouská ministryně dopravy Doris Buresová.
APA poukazuje na to, že z české strany chybí k tomuto propojení ještě asi 20 kilometrů rychlostní silnice od Pohořelic ke hranici. Hotov je již řadu let úsek od Brna do Pohořelic, pak se výstavba zastavila. Trasa je součástí transevropské sítě TEN (Trans-European-Network).
Dnešní dohoda měla být původně podepsána loni 19. září tehdejším ministrem dopravy Alešem Řebíčkem. Kvůli kompetenčním nejasnostem a formálním závadám však ministr zahraničí Karel Schwarzenberg k podpisu odmítl udělit plnou moc. Rakouská vláda ale má dostavbu dálnice A5 ve volebním programu a potřebuje vykazovat jeho plnění, proto měla zájem o dohodnutí místa, kde se obě sítě setkají.
Další dříve zvažované varianty, především propojení přes Břeclav přímo na dálnici D2, případně severozápadní dálniční trasa Vídeň-Praha přes Znojmo, dnešní dohodou nijak dotčeny nejsou, uvedl Koukal. "Rakouská strana je připravena dobudovávat v příštích letech další kapacitní napojení na Česko, v závislosti na naléhavosti a financích," řekl. Financování těchto spojů by mělo jít z dopravního fondu, jehož součástí je výběr mýtného, dodal.