Janh by podle MfD mohl u některých ministrů podporu pro tento návrh získat. "Analyzujeme tuto možnost několik týdnů," uvedl ministr průmyslu Martin Říman.
Za šrotační prémii, jak je příspěvek nazýván v jiných zemích, bojuje SAP několik let. Teď v době krize věří, že je podstatně větší šance, aby prošla. "Pomohlo by to prodejům a zvýšilo by to i bezpečnost na silnicích," vysvětlil deníku Jahn. V úspěch věří i proto, že ji zavádějí nebo chystají i jiné státy, například Německo. Zvažuje ji dokonce už i Čína.
Detaily o návrhu, především příspěvku, nechtěl Jahn MfD říct. "Musí to být taková výše, aby to fungovalo," podotkl. Nejde přitom jen o částku, jakou by měl stát za staré auto zaplatit, ale také o další podmínky: jak dlouho budou muset lidé auto vlastnit, aby o dotaci nepřišli, nebo jaké auto bude mít na šrotační prémii nárok.
Odpůrcem státních příspěvků na nákup aut je ve vládě především ministr financí Miroslav Kalousek. "Je v tom moc systémových nedostatků. Jsem proti tomu, aby se podporoval jen jeden z oborů průmyslu," řekl MfD. "Je to nesystémové, ale v čím dál více zemích EU je to standard," oponoval Jahn. Odpůrcem příspěvku je i kolega z rady, ekonom Pavel Kohout. "Každá dotace pro jedno odvětví automaticky znamená trest pro jiná," míní.
V evropských zemích se výše dotace pohybuje mezi 600 a 2500 eur (zhruba 16.700 a 69.700 Kč). Například ve Francii dostávají lidé 1000 eur, pokud si koupí vůz s emisemi nižšími než 160 gramů CO2 na kilometr a odevzdají přitom nejméně deset let staré auto.