Sociální demokraté už minulý týden zpochybnili úmysl vlády prodat ČSA v době hospodářské krize. Dnes Paroubek uvedl, že zájemců nebude mnoho a ti, co budou, nabídnou s velkou pravděpodobností nízkou cenu. ČSSD proto vyzývá vládu, aby privatizaci ČSA okamžitě zastavila.
Vláda zahájila prodej ČSA 19. ledna. Ministři schválili dokument ministerstva financí, který vymezuje podmínky výběrového řízení. Stát vlastní téměř 92 procent akcií firmy; výnos privatizace se odhaduje až na pět miliard korun. Nový majitel by měl být znám do konce letošního září. Výběrové řízení bude dvoukolové. V prvním kole musí zájemce prokázat plnění základních ekonomických a technických kritérií a bude prověřen i "z hlediska zahraničně-politické bezpečnosti". Ve druhém kole bude rozhodovat nabídnutá cena.
Podle Paroubka se někteří vládní představitelé už nyní chovají tak, jako by bylo rozhodnuto, že nabyvatelem bude Aeroflot. "To je velmi špatný nápad," uvedl šéf ČSSD s tím, že problémem není, že je to ruská firma. Privatizace klíčového českého podniku by ale podle něj měla být provedena pouze společnosti, kde je jasná a transparentní vlastnická struktura. ČSA je národní přepravce, hrdost České republiky s velmi kvalitními piloty i ostatními zaměstnanci, podotkl.
Ve vlastnictví státu již například nejsou největší evropské aerolinky, kterými jsou společnosti Air France-KLM, německá Lufthansa a British Airways. U Air France stát ještě svůj částečný podíl odprodává, Lufthansu vlastní z drtivé většiny soukromí investoři a British Airways byly privatizovány již v roce 1987.