Nárok na dávky má pouze občan a s ním posuzovaní členové domácnosti, kteří mají trvalý pobyt na území České republiky. U cizince se za trvalý pobyt na území České republiky považuje pobyt po uplynutí 365 dní ode dne hlášení k pobytu. Do doby 365 dnů pobytu na území České republiky se nezapočítává doba, kdy je osoba žadatelem o azyl. Při posuzování nároků na státní sociální podporu se netestuje majetek rodiny, pouze příjmy občanů, a to také pouze u některých dávek. Základem pro stanovení nároku a výši dávek včetně určení hranice příjmů občana či rodiny je životní minimum.
O dávkách státní sociální podpory rozhodují a vyplácejí je úřady práce místně příslušné podle místa trvalého pobytu oprávněné osoby. Řízení o přiznání dávek je zahájeno na základě podání žádosti na předepsaném tiskopisu, který je k dispozici na úřadech práce nebo ho lze nalézt na internetových stránkách www.portal.mpsv.cz.
Přehled dávek státní sociální podpory
Dávky závislé na výši příjmu:
- Přídavek na dítě
- Sociální příplatek
- Příspěvek na bydlení
Dávky nezávislé na váši příjmu:
- Rodičovský příspěvek
- Dávky pěstounské péče
- Porodné
- Pohřebné
V dnešním článku se zaměříme na dávky státní sociální podpory, které jsou závislé na výši příjmu, tedy přídavek na dítě, sociální příplatek a přídavek na bydlení.
Přídavek na dítě
Přídavek na dítě je základní, dlouhodobou dávkou, poskytovanou rodinám s dětmi, která jim pomáhá krýt náklady, spojené s výchovou a výživou nezaopatřených dětí. Při poskytování dávky je testován příjem rodiny v předchozím kalendářním roce. Nárok na něj má nezaopatřené dítě do 26 let, které žije v rodině s rozhodným příjmem nižším, než je 2,4 násobek životního minima rodiny. Rodiny s příjmem vyšším než je 2,4 násobek částky životního minima rodiny na přídavek na dítě nemají nárok. Přídavek je vyplácen ve třech výších podle věku dítěte (viz tabulka č.1)
Tabulka č.1: Výše přídavku na dítě
Věk nezaopatřeného dítěte v rodině: | Výše přídavku na dítě od 1.1.2008 v Kč měsíčně |
---|---|
při rozhodném příjmu v násobcích životního minima - do 2,4 ŽM | |
do 6 let | 500 |
od 6 do 15 let | 610 |
od 15 do 26 let | 700 |
Sociální příplatek
Cílem dávky je pomáhat rodinám s nízkými příjmy krýt náklady spojené se zabezpečováním potřeb jejich dětí. U této dávky je testován příjem rodiny za kalendářní čtvrtletí. Nárok na něj má rodič, který se stará alespoň o jedno nezaopatřené dítě, pokud rozhodný příjem v rodině nepřevyšuje 2,0násobek životního minima rodiny (viz tabulka č.2). Za příjem se považují i přídavek na dítě a rodičovský příspěvek. Výše sociálního příplatku je výrazně diferencovaná. Se zvyšujícím se příjmem rodiny se sociální příplatek postupně snižuje. Tak se ve výši sociálního příplatku vždy odrazí konkrétní příjmová situace v rodině (viz tabulka č.3).
Tabulka č.2: Nárok na sociální příplatek
Úplná rodina (oba rodiče) s počtem nezaopatřených dětí: | Hranice čistého příjmu v Kč měsíčně pro nárok na sociální příplatek | ||
---|---|---|---|
1,00 násobek ŽM (maximální) | 2,00 násobek ŽM (není nárok) |
||
jedno do 6 let | 7080 | 14.160 | |
dvě 5, 8 let | 9040 | 18.080 | |
tři 5, 8, 12 let | 11.000 | 22.000 | |
čtyři 5, 8, 12, 16 let | 13.250 | 26.500 |
Tabulka č.3: Výše sociálního příplatku
Věk nezaopatřeného dítěte v rodině: | Sociální příplatek při příjmu rodiny v předchozím kalendářním čtvrtletí | ||
---|---|---|---|
1,0 ŽM | 1,6 ŽM | 2,0 ŽM | |
do 6 let | 800 | 320 | 0 |
od 6 do 15 let | 980 | 392 | 0 |
od 15 do 26 let |
1125 |
450 | 0 |
Příspěvek na bydlení
Příspěvek na bydlení přispívá na krytí nákladů na bydlení rodinám či jednotlivcům s nízkými příjmy. Poskytuje se bez ohledu na to, v jakém bytě oprávněná osoba bydlí, zda jde o byt obecní, družstevní, v soukromém vlastnictví anebo zda jde o byt ve vlastním domě. Poskytování příspěvku podléhá testování příjmů rodiny za kalendářní čtvrtletí. Za příjem se považují i přídavek na dítě a rodičovský příspěvek. Nárok na něj má vlastník nebo nájemce bytu, který je v bytě přihlášen k trvalému pobytu, jestliže 30 % (v Praze 35 %) příjmů rodiny nestačí k pokrytí nákladů na bydlení a zároveň těchto 30 % (v Praze 35 %) příjmů rodiny je nižší než příslušné normativní náklady stanovené zákonem. Jejich výše se od 1.1.2009 opět změnila (viz tabulka č.4).
Tabulka č.4: Normativní náklady na bydlení od 1.1.2009
Normativní náklady na bydlení pro nájemní byty platné od 1.1.2009 do 31.12.2009 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Počet osob v rodině | Počet obyvatel obce | ||||
Praha | nad 100 tis. obyvatel | 50.000 - 99.999 obyvatel | 10.000 - 49.999 obyvatel | do 9999 obyvatel | |
1 | 5088 | 4045 | 3804 | 3380 | 3165 |
2 | 7380 | 5952 | 5622 | 5042 | 4747 |
3 | 10.140 | 8274 | 7842 | 7083 | 6698 |
4 a více | 12.737 | 10.487 | 9966 | 9051 | 8587 |
Normativní náklady na bydlení pro družstevní byty a byty vlasníků platné od 1.1.2009 do 31.12.2009 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Počet osob v rodině | Počet obyvatel obce | ||||
Praha | nad 100 tis. obyvatel | 50.000 - 99.999 obyvatel | 10.000 - 49.999 obyvatel | do 9999 obyvatel | |
1 | 3109 | 3109 | 3109 | 3109 | 3109 |
2 | 4719 | 4719 | 4719 | 4719 | 4719 |
3 | 6654 | 6654 | 6654 | 6654 | 6654 |
4 a více | 8516 | 8516 | 8516 | 8516 | 8516 |
Zdroj: mpsv