Rath chce, aby Bendl urychlil budování rychlodráhy Praha-Kladno

26.01.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 26. ledna (ČTK) - Středočeský hejtman David Rath (ČSSD) chce vytvořit tlak na svého předchůdce ve funkci a nového ministra dopravy Petra Bendla (ODS), aby usiloval o co nejrychlejší vybudování rychlodráhy Praha-Kladno. Mezi další dopravní priority kraje patří výstavba severní části obchvatu Prahy, oprava a prodloužení karlovarské silnice R6, práce na dálnici D3 na České Budějovice a na příbramské silnici R4, řekl dnes Rath novinářům. Mluvčí Bendlova úřadu Martin Kupka v reakci na Rathovu výzvu ČTK řekl, že urychlení výstavby rychlodráhy je i prioritou ministra.

"Chci vyzvat pana ministra Bendla, aby s námi spolupracoval, abychom společně dokázali tyto stavby zahájit a realizovat co nejdříve, protože jde o velmi klíčové věci," prohlásil Rath. Bendl jako hejtman projekt rychlodráhy s odbočkou na ruzyňské letiště podporoval. Kupka dnes ujistil, že ministerstvo chce projekt maximálně urychlit. Současné železniční spojení Praha - Kladno se obecně považuje za nedostačující. Z Kladna a okolí do Prahy denně dojíždí za prací přes 20.000 lidí, železniční spojení přitom většinou zajišťují osobní vlaky, které jedou třicetikilometrovou trasu téměř hodinu. Podle dřívějších informací by se první cestující mohli svézt po rychlodráze koncem roku 2013. Podle Kupky ale nyní termín dostavby zřejmě není nikdo schopen jednoznačně zaručit.

"O této věci se dlouho mluví, my to považujeme za naši prioritu. Považujeme to za klíčové pro Kladno, letiště a přilehlé části Středočeského kraje," uvedl Rath.

Podle hejtmana je důležité i to, aby co nejdříve vznikla severozápadní část obchvatu metropole. Bývalé vedení kraje v čele s Bendlem podporovalo stejně jako pražský magistrát vedení obchvatu přes Suchdol. Dotčené městské části Suchdol, Lysolaje a Dolní Chabry však chtějí okruh vést severněji přes Řež. Rath míní, že takzvaná jižní varianta, vedoucí přes území Prahy, se kvůli aktivitám městských částí na dlouhou dobu "zasekla". Hejtman nezpochybňuje fakt, že propojení Suchdola a Bohnic chybí, to je ale podle něj věcí pražského magistrátu. Tato trasa by nicméně nevyřešila tranzitní dopravu, míní.

Severní okruh by měl podle hejtmana splňovat podobná kritéria jako jižní, který se nyní buduje, a měl by vést mimo území Prahy. "My k tomu nabízíme území Středočeského kraje a je nám jedno, které bude preferované, jestli u Řeže nebo Vodochod," uvedl Rath. Bendl přitom v minulosti varoval před vedením obchvatu takzvanou severní trasou. Osm až deset let by totiž podle něj trvalo schválení územního plánu. Stavba by tak mohla být hotova klidně až za 15 nebo 20 let, upozornil už dříve Bendl.

Kupka uvedl, že tento Bendlův postoj platí i nadále. "V územním plánu hlavního města Prahy i v územním plánu pražského regionu je zakotvena podoba jižní varianty, severnější varianta narazila na jednoznačné odmítnutí středočeských obcí," podotkl.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK