Zatímco loni se do 24. ledna vybralo na mýtném podle LN téměř 376 milionů korun, letos za stejné období to bylo necelých 296 milionů Kč. "Na dynamice výběrů mýta se projevily odstávky továren a především podniků dopravního průmyslu, které mohutně využívají kamionovou dopravu," potvrdil LN generální ředitel společnosti Kapsch Karel Feix. "Odhadujeme, že krize průmyslu se na vybraném mýtném projeví poklesem o 10 až 15 procent proti loňsku," dodal Feix.
To souhlasí podle LN i s údaji, které poskytují autodopravci. "Počet výkonů v dopravě poklesl od přelomu září a října o 20 procent," řekl LN generální tajemník sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Špryňar. "V meziročním srovnání začátku ledna loňského a letošního roku je vidět pokles o deset až patnáct procent. Pochybuji, že se to nějak rychle změní," dodal pro LN Špryňar.
Ministerstvo dopravy zatím není z poklesu výběru nervózní. "Jak se ekonomická krize do výběru mýtného promítne, je zatím hádání ze skleněné koule," řekl LN mluvčí ministerstva Martin Kupka. "Očekáváme ale, že pokles by neměl být dramatický," doufá podle LN Kupka. Ministerstvo chce čelit poklesu i výběrem mýtného z další kategorie automobilů. Kromě současných nákladních aut o hmotnosti 12 tun by měla platit všechna auta nad 3,5 tuny, tedy menší nákladní vozy. Výnosy z nich by měly být vyšší než z prodeje dálničních známek, které si majitelé těchto vozidel musejí nyní kupovat, píšou Lidové noviny.
Návrh teď mají v rukou poslanci hospodářského výboru sněmovny. Ti ale k návrhu zatím nepřijali žádné usnesení. "Tato novela se bude projednávat až na březnové schůzi sněmovny," řekl LN poslanec Karel Sehoř (ODS). Ministerstvo plánuje, že menší nákladní auta začnou platit mýtné v polovině letošního nebo začátkem příštího roku.