Ve skutečnosti jsou útraty za letenky podle serveru ještě větší. Čísla z IATA totiž nezahrnují prodeje nízkonákladových společností ani charterové lety. Jen s nízkonákladovými dopravci přitom loni v Praze cestovala více než pětina cestujících. Reálné prodeje tak mohou přesáhnout 12 miliard korun, píše iDNES.cz.
Prodej letenek se zvyšuje u velkých prodejců a naopak oslabuje u menších. V růstu pokračuje především skupina Student Agency. Loni její prodej letenek vzrostl o 14 procent a společnost tak už překročila pětinový tržní podíl. "Zájem o letenky loni táhli hlavně individuální cestující. Ze strany firemních zákazníků klesla poptávka hlavně v druhé polovině kvůli jejich úsporným opatřením," řekl serveru šéf Student Agency Radim Jančura.
Létání je pro Čechy čím dál dostupnější. Průměrná cena letenky bez poplatků za rok spadla o bezmála 400 korun na 10.242 korun. Větší pád cen letenek brzdí ale různé taxy. Všemožné palivové a letištní poplatky rostou závratným tempem; za rok za ně lidé zaplatili o čtvrtinu více a na celkové ceně letenky se už podílí 23 procenty. Většina leteckých společností i prodejců již ale ukazuje cestujícím kompletní ceny, tedy včetně těchto poplatků.
Ačkoliv v druhé polovině loňského roku kvůli nastupující krizi nastalo velké ochlazení zájmu o letenky a například v listopadu klesly prodeje o necelých 15 procent, v prosinci už znovu nečekaně vzrostly. K oživení zájmu pomáhá především čím dál více akčních slev. Letenky za Atlantik už zlevnily pod 10.000 tisíc korun, během podzimu se daly sehnat za 10.000 tisíc korun i letenky například do Thajska. A slevových akcí neustále přibývá, píše iDNES.cz.