Například síť hypermarketů Interspar a supermarketů Spar v těchto dnech na internetu zprovoznila stránky www.antikrizovyprogram.cz. Lidé zde najdou třeba informace o akčních nabídkách v prodejnách Interspar, speciální slevové kupóny či rady, jak při nákupech či chodu domácnosti ušetřit. S odborníkem z Vysoké školy ekonomické pak mohou prostřednictvím internetu probrat své finanční problémy.
"Spar tímto projektem reaguje na začínající ekonomickou krizi, která se nevyhýbá ani České republice. Svým zákazníkům proto nabízí tento komplexní balíček nabídek a poradenství, jak efektivně nakupovat," sdělilo dnes ČTK vedení obchodního řetězce Spar Česká obchodní společnost.
Společnost Tesco Stores ČR do záhlaví svého lednového reklamního letáku umístila nápis "Tesco pomáhá v době krize" s dovětkem "S námi ušetříte". Podobně se zachovala i síť elektroprodejen Okay. Součástí jejího aktuálního letáku s nabídkou zboží je heslo "Máme lék na krizi! Trvale nízké ceny!".
Pozadu nezůstali ani někteří malí obchodníci. Například výlohu jedné prodejny s obuví v centru Prahy na začátku letošního roku zdobil velký nápis "Destrukce cen" doplněný o plakáty "Reakce na celosvětovou finanční krizi". Naproti tomu provozovatel hypermarketů Globus o využití slova krize ve svých marketingových aktivitách neuvažuje. "Nic takového dělat nebudeme. Máme výhodnou nabídku zboží a nemyslím si, že bychom měli lidi strašit nějakou krizí. Není to náš styl," řekl vedoucí marketingu firmy Globus ČR Boris Malý.
Obchodníci začínají využívat slovo krize v době, kdy více než polovina Čechů podle studie společnosti GfK přiznává, že má větší či menší obavy, aby se jejich životní úroveň v důsledku krize nesnížila.
Počínání některých obchodníků se ale nelíbí Sdružení obrany spotřebitelů, které kvůli využití slova krize v reklamních letácích společnosti Tesco zaslalo stížnost Radě pro reklamu. Obchodní řetězec Tesco podle názoru SOS zneužívá obavy lidí z finanční krize ve svůj ekonomický prospěch. Tesco se hájí tím, že reklama je etická, a naopak se snaží zmírnit případný strach lidí z dopadů hospodářské krize na jejich peněženky.
Globální ekonomická krize dorazila do Česka ve druhé polovině loňského roku v podobě rostoucí nezaměstnanosti a propadu zahraničního obchodu. Maloobchodní tržby v listopadu meziročně klesly podle údajů Českého statistického úřadu o 6,3 procenta, nejvíce od prosince 1998. Češi kvůli obavám z finanční krize začali šetřit a nízké listopadové maloobchodní tržby překonaly i ta nejpesimističtější očekávání analytiků.
Odborníci tvrdí, že Češi si letos kvůli krizi budou hlídat výdaje. "Spotřebitelé se budou stále více řídit cenou zboží, a to v míře ještě větší než doposud. Tento trend začíná být patrný už nyní, kdy zákazníci přecházejí k maloobchodníkům, kteří si hlídají ceny výrobků," podotkl Martin Tesař z poradenské společnosti Deloitte.