Dopravci žalují stát za podporu Českých drah

30.01.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 30. ledna (ČTK) - Podle Sdružení železničních společností (SŽS) se Česká republika dopustila nedovolené podpory Českých drah, když jim zaplatila 12 miliard korun za majetek převedený na Správu železniční dopravní cesty. Připravili proto žalobu na český stát, která má být v nejbližších dnech odeslána do Bruselu. Píšou o tom páteční Hospodářské noviny. Ministerstvo dopravy si za svým rozhodnutím stojí.

Podle železničních dopravců stát jako vlastník Českých drah zaplatil sám sobě za vlastní majetek. Za nádražní stavby, které z drah v rámci transformace vyčleňoval, měl podle poslanci schváleného návrhu zaplatit jen náklady v řádu stovek milionů korun. Nakonec ale šlo o 12 miliard korun, za které si dráhy chtějí nakoupit nové vlaky, čímž proti svým soupeřům získávají další konkurenční výhodu. Žalobu podle deníku dokončil šéf Student Agency Radim Jančura. "Žaloba je připravena, nyní ji prostřednictvím Sdružení železničních společností odešleme," říká podle HN Jančura.

Za žalobou podle deníku nestojí jen Student Agency, která se chce na železnici sama dostat. "Žaloba bude podána jménem všech 18 soukromých železničních společností," vysvětluje podle HN předseda Sdružení železničních společnosti Jiří Mužík. Připojují se tak například společnosti Veolia Transport, Viamont, Railtrans či Jindřichohradecké místní dráhy. Podle Mužíka měla na přípravě žaloby významný podíl společnost Student Agency. Sám majitel firmy Radim Jančura hovoří podle HN o nákladech za právníky v řádu stovek tisíc korun.

"V Bruselu si sice může stěžovat každý, ale aby to mělo šanci na úspěch, je třeba to připravit tak, aby se tím někdo vážně zabýval," vysvětlil Jančura. Státu žádná finanční ztráta nehrozí, Jančura jen podle HN chce, aby si stát vzal své peníze od drah zpět.

Ministerstvo dopravy si ale za rozhodnutím drahám zaplatit vždy stálo. Právně prý z akciové společnosti České dráhy nešlo vyvézt majetek bezplatně. A to i v případě, že byl majitelem pouze stát a s oddělením některých nemovitostí se v rámci transformace železnice počítalo již od chvíle, kdy stát do Českých drah tento majetek vložil z původního státního podniku, píšou HN.

"Stát zvýhodnil jednoho provozovatele železnice, který má nyní fakticky monopol, a ten není nikdy zdravý," míní Mužík, podle kterého dávají nedávné výroky nového ministra dopravy Petra Bendla o liberalizaci naději, že se situace může změnit, napsaly Hospodářské noviny.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK