"Budeme pokračovat podle původní žádosti tak, aby bylo zpoždění co nejmenší. Rychlodráha bude samostatným projektem - toto usnesení jsme učinili opakovaně. Jakýkoliv zásah do projektu by vyvolal změnu územního plánu, což znamená zpoždění 1,5 až dvou let. Evropské peníze přitom musíme vyčerpat do roku 2013," řekl Onderka. Podle něj je v optimistické variantě možné získat nové územní rozhodnutí do šesti měsíců. To by neohrozilo původní plány investora žádat na jaře příštího roku o první stavebné povolení.
Odvolání proti územnímu rozhodnutí podali účastníci řízení, kteří nebyli spokojeni s tím, jakým způsobem se úředníci stavebního úřadu Brno-střed vypořádali s jejich námitkami proti stavbě. U odvolacího orgánu, kterým byl brněnský magistrát, však neuspěli. Za pravdu jim dal až krajský soud, který zrušil nejen rozhodnutí magistrátu, ale i celé územní rozhodnutí.
Podle soudu byla závažně porušena procesní práva účastníků územního řízení, neboť úředníci buď jejich námitky vyřídili povrchně, nebo dokonce prostě opsali odmítavá vyjádření investora či projektanta. V řadě případů úřady svá rozhodnutí vůbec neodůvodnily, podle soudu jsou tudíž nepřezkoumatelná a musejí se opakovat. Ještě předtím ale bude muset investor podle soudu nejprve získat řadu výjimek pro zásahy do biotopů chráněných rostlin a živočichů.
Projekt rychlodráhy, která by mohla spojit dříve nesmiřitelné projekty - odsun nádraží a rekonstrukci současného, tak podle dnešního rozhodnutí grémia vznikne samostatně. Rychlodráha by měla propojit nynější a nové nádraží, regionální vlakové spoje by tak i nadále mohly zastavovat ve středu města, pět minut chůze od centrálního náměstí Svobody. Studie k rychlodráze, jež si město objednalo v minulém roce, by měla být hotova do poloviny letošního roku.
Rekonstrukce brněnské železnice, s níž odsun nádraží souvisí, je jedním z nejdiskutovanějších stavebních projektů Brna posledního desetiletí. Investice má vyjít na 20 miliard korun. Uskutečnit by se měla za přispění evropských peněz. Loni začala stavba odstavného nádraží, která by však začala bez ohledu na polohu nádraží.