Například společnost Ahold, která v Česku provozuje tři stovky supermarketů Albert a hypermarketů Hypernova, letos podle svého mluvčího Libora Kytýra hodlá na pulty svých obchodů umístit 1000 nových výrobků prodávaných pod privátní značkou. Výrazně nabídku privátních výrobků Ahold rozšířil již v roce 2008. Zatímco loni v lednu jich prodával 550, tak na konci roku 2008 počet privátních výrobků vzrostl na 1200.
Rozšiřovat nabídku privátních značek bude letos i síť dm drogerií, které loni jejich počet zvýšily o 300 na téměř 2000 výrobků. Jana Vaňková ze společnosti dm drogerie markt ČTK řekla, že v letošním roce firma plánuje uvést na trh 100 nových privátních výrobků.
Obchodní řetězec Tesco nyní nabízí 648 výrobků značky Tesco výhodný nákup a 1897 výrobků Tesco Standard. "Jejich počet meziročně roste přibližně o třetinu. Jen loni přibylo v nabídce celkem 749 položek obou značek. Tesco Výhodný nákup a Tesco Standard tak nyní tvoří téměř 25 procent celkového sortimentu potravin v našich obchodech," uvedla mluvčí Tesco Stores ČR Eva Karasová.
Zatímco v roce 2006 byl v Česku podle Asociace výrobců pod privátní značkou bez výrazného uvedení výrobce každý pátý produkt, tak předloni už podíl značek vyrobených speciálně pro obchodní řetězce vzrostl na 27 procent. ČR ale zaostává za západní Evropou, kde je podíl privátních značek vyšší.
Obchodníci si přesto rostoucí zájem Čechů o privátní výrobky pochvalují. "Třetinu ze stovky nejprodávanějšího zboží v obchodním řetězci Tesco tvoří maloobchodní značky," podotkla Karasová. Nejvíce lidé podle Kytýra nakupují privátní potraviny, minerální vody, džusy či limonády. "Z čerstvých potravin jednoznačně vede maso a ryby. Velmi úspěšné jsou také sýry," podotkl.
Poptávka po privátních značkách podle obchodníků poroste, přičemž jedním z hlavních hnacích motorů bude obava lidí z finanční krize. "Právě v současné ekonomické situaci sledujeme zvýšený zájem ze strany zákazníků o sortiment výrobků vlastních značek, které jsou dobrou alternativou značkových výrobků v poměru kvality a ceny," míní Kytýr. Podobný názor má i Vaňková. "Opatrnější utrácení může zákazníky vést k výběru privátních značek," řekla.
Lidé totiž podle obchodníků budou při výběru zboží více než v předchozích letech hledět právě na cenu. "Ceny výrobků Tesco Výhodný nákup dosahují úrovně diskontních nebo i nižších cen a Tesco Standard jsou nejméně o 15 procent levnější než srovnatelné značkové zboží," uvedl ředitel marketingu Tesco Stores ČR Michal Štádler.
Analytik Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research upozornil, že pokud se letos krize výrazně podepíše na příjmech obyvatel, nezaměstnanosti a celkovém ekonomickém prostředí, může se nákupní chování Čechů opravdu výrazně změnit. Lidé například mohou více nakupovat právě privátní značky. "Může dojít k tomu, že se více obrátí k diskontním řetězcům. Možná třeba ani ne pro to, že by měly o tolik levnější zboží, ale že je tam poměrně malý nákupní košík, takže domácnosti jakoby tolik nespotřebují," podotkl.
Role privátních značek v konkurenčním boji obchodních řetězců tak zřejmě bude výraznější než dosud. Někteří obchodníci proto své plány ohledně vlastních značek nechtějí zveřejnit. "Vedení společnosti se rozhodlo ze strategických důvodů data neposkytnout," uvedla mluvčí sítě supermarketů Billa Beata Bartošová. Komentovat tuto problematiku zatím nechtělo ani vedení hypermarketů Globus, které nyní vlastní výrobky nenabízejí.
Privátní značky obchodních řetězců podle loňského průzkumu pravidelně nakupuje již více než polovina Čechů. Je to ale méně než například v Maďarsku či na Slovensku. Obchodní řetězce zpočátku pod vlastní značkou nabízely převážně zboží nižší kvality, ale za nízkou cenu. Kvůli rostoucí oblibě tohoto zboží začali obchodníci pod vlastní značkou prodávat nejen potraviny a nápoje, ale i domácí spotřebiče, drogistické výrobky či sportovní potřeby.