Spotřeba čokolády v ČR vzrostla, v rámci EU je průměrná

01.02.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 1. února (ČTK) - Spotřeba čokolád a čokoládových výrobků v České republice vzrostla v letech 2000 až 2007 téměř o čtvrtinu. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu. Přesto zůstávají Češi s roční konzumací 5,2 kilogramu na obyvatele v rámci Evropské unie průměrnými konzumenty a nejsou zdaleka takovými jedlíky této sladké pochutiny jako Švýcaři, Britové či Němci.

Podle odborníků přicházejí Češi v posledních letech na chuť hořkým čokoládám, tedy čokoládám s vyšším obsahem kakaa, přesto v oblibě stále vede mléčná čokoláda. "Stále platí, že přes růst obliby hořké převažuje v oblibě mléčná čokoláda nad hořkou v poměru dvě ku jedné a že nejvíce oblíbené jsou především čokolády s přísadami ořechů či mandlí," řekl ČTK mluvčí lídra českého trhu, společnosti Nestlé, Martin Walter.

Trend zvyšující se obliby čokolád s větším obsahem kakaa potvrdila také mluvčí společnosti Tesco Stores ČR Eva Karasová. "Z tohoto důvodu jsme rozšířili jejich nabídku a prodej i v menších formátech obchodů," uvedla. Naopak prodej čokoládových pochoutek podle Karasové klesá.

Podle odborníků mohou mít na rostoucím zájmu o kvalitnější čokolády zásluhu nové informace upozorňující na kladný přínosu antioxidantů, hořčíku a dalších látek obsažených právě zvláště v hořké čokoládě.

Také paleta nabízených příchutí je dnes mnohem širší, než tomu bývalo před lety. Kromě tradičních oříšků, mandlí či želé se nabídka přísad rozrostla například o ostružiny, pomeranč, mátu, karamelizované kakaové boby, švestky či višně.

"Je však také pravda, že i přes mírně rostoucí spotřebu a růst viditelnosti kvalitnějších čokolád na trhu patří náš trh k těm, kde hraje stále významnou roli cena," popsal specifikum domácího trhu Walter.

Na rozdíl od čokoládových cukrovinek, spotřeba těch nečokoládových dlouhodobě stagnuje na zhruba 2,5 kilogramu na osobu a rok. Preference zákazníků se však lehce mění. "Roste zejména zájem o funkční bonbony, jako jsou hašlerky nebo vitaminové bonbony," podotkla Karasová. Dodala, že bonbony jsou jednou z mála kategorií zboží, které nevykazují sezónní výkyvy. "Děti více reagují na tvar u želé bonbonů než na příchuť. Tvrdé bonbony jsou naopak kupovány staršími dětmi a dospělými," zmínila Karasová.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK