Pokles letecké přepravy dobře ilustrují statistiky společnosti Skyport, která na pražské Ruzyni provozuje moderní nákladový terminál. Zboží zde odbavují velké aerolinie. Až do loňského července objem zboží a pošty meziročně rostl, ještě do října společnost zaznamenala stagnaci. V listopadu a prosinci však přišel propad o 19, respektive 27 procent.
"Listopadové výsledky poměrně věrně kopírují celkové výsledky národního hospodářství," uvedl obchodní ředitel Skyportu Ladislav Klimeš. Podle údajů Českého statistického úřadu se v listopadu vývoz snížil o 18 procent a dovoz o 13 procent. Prosincové výsledky leteckého obchodu podle Klimeše ovlivnilo omezení výroby v některých podnicích a také dlouhé vánoční volno.
Klimeš nechtěl komentovat výsledky jednotlivých leteckých společností, ty však samy snížení nezastírají. "Ve druhé polovině roku České aerolinie v důsledku celosvětové krize zaznamenaly významný pokles vůči plánu," uvedl ředitel ČSA Cargo Jan Grabmüller. Dodal, že letectví jako nejrychlejší způsob přepravy slouží jako barometr ekonomického vývoje a změny na trhu se zde promítají jako první.
Přesné výsledky za loňský rok už má k dispozici německá Lufthansa. Jeden z největších evropských přepravců Lufthansa Cargo přepravil loni 1,7 milionu tun zboží a pošty, což je o šest procent méně než rok předtím. Vytíženost letadel přitom klesla o tři procentní body na 66 procent. "Vliv ekonomického zpomalení Lufthansa Cargo pocítila zejména v prosinci, kdy poptávka klesla hlavně kvůli prodlouženému volnu v některých automobilkách," uvedl tuzemský mediální zástupce německé firmy Jan Laštovička.
British Airways zvýšily loni přepravu zboží o dvě procenta na 2,4 milionu tun, na letošek však již očekávají zhruba pětiprocentní pokles. Krizi pocítila firma především v posledních třech měsících loňska. Podle vyjádření BA objemy klesly zvláště v rámci Evropy, a to na německých a britských trzích. Pokles je patrný nejvíce u dodávek pro automobilový průmysl.
IATA označila vývoj na trhu letecké přepravy v posledních měsících za kolaps. Největší pokles - o 26 procent - zaznamenaly v prosinci společnosti operující v Asii a Tichomoří, které přepraví téměř polovinu světového objemu "leteckého" zboží. Společnosti tak přicházejí o stovky milionů dolarů. V Evropě činí pokles 21 procent. Podle Klimeše ze Skyportu nenaznačují zásadní obrat ani první lednové týdny.
Letecky se přepravuje hlavně zboží, které má vysokou hodnotu a je třeba je přepravit rychle. Jde například o léky, chemikálie, high-tech výrobky, náhradní díly, strojírenské výrobky, textilie nebo živá zvířata.
S poklesem přeprav se nepotýká pouze letectví. Krize trápí i kamionové dopravce, železniční společnosti a říční i námořní rejdaře.