"Nevidíme důvod, proč bychom měli držet ceny na stávající úrovni. Cílem a strategií U:fona je neustále tlačit ceny dolů, jakmile k tomu nastane příležitost. Proto jsme se rozhodli přenést tuto úsporu zcela na své zákazníky," uvedl marketingový ředitel U:fona Lukáš Antoš.
Trojice mobilních operátorů T-Mobile, Telefónica a Vodafone zatím se snížením koncových cen váhá. Hradí z nich totiž nejen poplatky, ale například i investice. Při vyrovnaném provozu mezi mobilními sítěmi se navíc příjmy operátorů z poplatků vyruší.
Telefónica podle mluvčího Vlastimila Sršně v současnosti ceny nesníží. "Snížení ceny terminace znamená na jedné straně snížení nákladů, na druhé straně zároveň pokles výnosů. Otázka stanovení ceny vychází spíše z nabídky a poptávky na trhu," dodal. Poplatky se podle mluvčího Vodafonu Miroslava Čepického do koncové ceny pro zákazníka promítnou jen malým dílem. "Našim zákazníkům dlouhodobě přinášíme výhodné nabídky. Tento týden například představíme alternativu k dotovaným telefonům, díky níž budou moci zákazníci volat do všech sítí výhodněji než dosud," dodal.
"Rozhodnutí ČTÚ musíme samozřejmě respektovat a budeme se jím řídit. Vývoj ceny nelze v tuto chvíli jednoduše odhadnout, neboť propojovací poplatek je pouze částí celkových nákladů," uvedla Jitka Pajurková z T-Mobile. Podle některých informací operátor změnu poplatků částečně zohlednil v nabídce levnějšího volání na vybraná čísla Rodina a Přátelé.
Podle mluvčího provozovatele pevné sítě GTS Novera Pavla Kaidla konečně dochází k nápravě dosud nerovné situace, kdy operátoři pevných sítí museli mobilním operátorům platit za volání do jejich sítí mnohonásobně vyšší poplatky, než je tomu v případě volání opačným směrem.
Poplatky se mají snižovat i během roku. Od července má jejich výše klesnout na 2,31 Kč za minutu a k dalšímu snížení na 1,96 Kč by mělo dojít na začátku ledna příštího roku. Podle analytika Broker Consulting Jana Šimka se takto výrazné snížení poplatků do cen volání promítne. "Nejvýraznější efekt čekáme u volání z pevné linky do mobilních sítí," uvedl.
V Česku je více než 13 milionů mobilních telefonních čísel a jejich počet stále roste. Naopak počet pevných linek loni klesl pod 1,9 milionu.