PNS loni ztrojnásobila distribuci levných DVD a CD na 219 milionů

02.02.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 2. února (ČTK) - Obchody, trafiky a další prodejní místa na českém trhu loni zaplavilo nejméně 219 milionů levných filmových DVD a CD přikládaných jako přílohy k novinám a časopisům. To je zhruba trojnásobek ve srovnání s rokem 2007. Vyplývá to z informací distribuční firmy První novinová společnost (PNS). Téměř každé druhé levné DVD se sice neprodalo a vrátilo se zpět, to ale podle PNS neznamená menší zájem o levná DVD, neboť loni se jich prodalo o sto procent více než předloni.

PNS má na trhu distribuce novin většinový podíl, a je tak i hlavním dodavatelem levných DVD a CD v ceně několika desetikorun na trh.

Distribuce levných DVD, která se loni a předloni stala na trhu fenoménem, přitom výrazně převažuje nad CD. V roce 2007 tvořila CD pouze 2,5 milionu kusů z celkových distribuovaných 79 milionů.

"Největší objem zboží byl v druhém čtvrtletí (loňského) roku, konkrétně téměř 66,5 milionu kusů. V uvozovkách nejslabším bylo z podhledu dodávky třetí čtvrtletí s 43,5 miliony kusů," uvedla manažerka marketingu a komunikace PNS Zuzana Hurychová. Z pohledu prodejnosti byl pak nejúspěšnějším měsícem loňského roku duben s 11,62 milionu prodaných kusů levných DVD.

Co se týče podílu DVD a CD, která se neprodají a vracejí se z prodeje zpět, nejmenší remitenda byla v lednu, kdy dosáhla 28 procent. "Pravdou je, že oproti roku 2007 jsme zaznamenali nárůst remitendy. Po mírném kolísání v průběhu roku můžeme mluvit o průměrné remitendě stále pod 50 procent," uvedla Hurychová.

"Nárůst remitendy však automaticky neznamená nižší zájem o toto zboží. Naopak - zájem o toto zboží neustále stoupá, což ukazuje meziroční nárůst prodeje levných DVD o téměř 100 procent," dodala. Podle ní je důležité si uvědomit, že s přibývajícím počtem nabízených DVD titulů roste i počet celkově dodávaného zboží do prodejní sítě, neboť každý titul vychází v určitém nákladu.

Za nárůstem remitendy pak stojí podle Hurychové více faktorů. "Hlavním důvodem je, dle mého názoru, neustále se zvětšující nabídka trhu. Kupující již není s to koupit všechny tituly, které denně jako přílohy novin a časopisů vycházejí," míní. Zatímco v roce 2007 PNS do trafik a obchodů a dalších míst dodala měsíčně v průměru 23 titulů, loni to již bylo průměrně 138 titulů za měsíc. V posledních měsících roku to bylo dokonce přes 200 titulů měsíčně.

Čísla o prodeji jednotlivých titulů PNS neposkytla. Nejprodávanějším levným DVD se ale podle údajů firmy stal český film Jak dostat tatínka do polepšovny. Následuje Jak vytrhnout velrybě stoličku, Slavnosti sněženek, Slunce, seno a pár facek a Noc na Karlštejně. "Do žebříčku 10 nejúspěšnějších titulů se pak kromě dalších českých komedií, ať už starších či nově natočených, řadí například i pohádky," podotkla Hurychová.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK