Obchodníci kvůli krizi očekávají zpomalení růstu či pokles tržeb

03.02.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 3. února (ČTK) - Obchodníci i odborníci letos kvůli dopadům světové hospodářské krize očekávají zpomalení růstu či dokonce pokles maloobchodních tržeb. Češi pod tíhou obav z finanční krize začali šetřit již v závěru loňského roku a nízké listopadové maloobchodní tržby překonaly i ta nejpesimističtější očekávání analytiků.

Snížení tržeb letos předpokládá například společnost p.k. Solvent, která v Česku spravuje síť zhruba 150 drogerií Family. "My očekáváme o deset procent snížení maloobchodních tržeb," řekl dnes na pražské konferenci Retail Summit jednatel p.k. Solvent Martin Moravec. Podobně hodnotí vyhlídky obchodníků také jednatel maloobchodní sítě Hruška Karel Hruzík. "Předpokládám, že to bude mírný pokles, nebude to ale žádná katastrofa," uvedl.

Viceprezident společnosti Ahold Czech Republic Robert de Groot míní, že u potravin klesnou obchodníkům tržby mírně. "V jiných oblastech to zpomalení bude možná trochu ostřejší," podotkl. Jednatel sítě hypermarketů Globus Petr Vyhnálek zase upozornil, že zpomalení růstu tržeb se bude lišit podle regionů. "Bude to hodně regionální záležitost podle toho, jaká kde bude nezaměstnanost," uvedl.

Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Zdeňka Juračky ale lednové tržby obchodníků zatím nedávají důvod k nějaké panice. "Byl bych spíše optimistický. Výsledky z ledna říkají, že brod je ještě daleko," prohlásil Juračka. Doplnil, že lednovým tržbám výrazně pomohly novoroční výprodeje. "Byly až dvojnásobné oproti loňskému roku," řekl.

Pokles maloobchodních tržeb letos nepředpokládá také prezident Asociace penzijních fondů a bývalý ministr financí Jiří Rusnok, který je členem nedávno ustavené Národní ekonomické rady vlády. "Spotřeba v ČR až na drobné excesy nezažila v minulých letech nějaký raketový nárůst a ještě pořád to není nějaká bublina. Proto bych byl spíše optimistický a věřím tomu, že v tomto roce zažijeme pouze zpomalení (růstu maloobchodních tržeb)," uvedl Rusnok. Upozornil také na to, že meziroční srovnání růstu tržeb bude ovlivněno tím, že na začátku loňského roku vzrostla DPH u potravin z pěti na devět procent.

Čeští zákazníci by podle obchodníků kvůli dopadům krize mohli zvýšit poptávku po privátních značkách obchodních řetězců; toto zboží prodejci nabízejí za nižší cenu, než jaká je u značkového zboží. "Bude to příležitost pro maloobchod a hrozba pro některé dodavatele," podotkl de Groot. Společnost Ahold, která v ČR provozuje tři stovky supermarketů Albert a hypermarketů Hypernova, letos hodlá na pulty svých obchodů umístit 1000 nových výrobků prodávaných pod privátní značkou.

Analytik Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research upozornil, že pokud se letos krize výrazně podepíše na příjmech obyvatel, nezaměstnanosti a celkovém ekonomickém prostředí, může se nákupní chování Čechů opravdu výrazně změnit. Lidé například mohou více nakupovat právě privátní značky. "Může dojít k tomu, že se více obrátí k diskontním řetězcům. Možná třeba ani ne proto, že by měly o tolik levnější zboží, ale že je tam poměrně malý nákupní košík, takže domácnosti jakoby tolik nespotřebují," podotkl.

Podobný názor má i Martin Tesař z poradenské společnosti Deloitte. "Spotřebitelé se budou stále více řídit cenou zboží, a to v míře ještě větší než doposud. Tento trend začíná být patrný už nyní, kdy zákazníci přecházejí k maloobchodníkům, kteří si hlídají ceny výrobků," prohlásil. Rusnok míní, že i kvůli krizi odejdou z Česka další obchodníci, protože v některých městech je příliš velká hustota moderních obchodů. "Myslím si, že je to tady v některých segmentech trochu přeinvestované," řekl.

Globální ekonomická krize dorazila do Česka ve druhé polovině loňského roku v podobě rostoucí nezaměstnanosti a propadu zahraničního obchodu. Maloobchodní tržby v listopadu meziročně klesly podle údajů Českého statistického úřadu o 6,3 procenta, nejvíce od prosince 1998.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK