Tesco chce ve střední Evropě a Turecku otevřít 137 nových obchodů

03.02.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 3. února (ČTK) - Britský obchodní řetězec Tesco plánuje do začátku příštího roku otevřít v Česku, Polsku, Maďarsku, na Slovensku a v Turecku 137 nových obchodů. Na tiskové konferenci Retail Summit v Praze to řekl ředitel společnosti Tesco pro střední a východní Evropu Noel Robbins. Tesco nyní v Česku provozuje 113 hypermarketů, supermarketů, obchodních domů a prodejen Tesco Expres.

"Ve střední Evropě v příštím roce plánujeme otevřít 137 obchodů. Stále jsme připraveni investovat na těchto trzích," uvedl Robbins. Počet obchodů, které chce Tesco otevřít v jednotlivých zemích, ale nezveřejnil. Loni na jaře Tesco ve střední Evropě a Turecku provozovalo zhruba 650 prodejen a jejich aktuální počet zatím nezveřejnilo.

Podle informací ČTK plánuje Tesco ve finančním roce končícím příští rok v únoru otevřít v Česku až několik desítek obchodů, přičemž plocha největších prodejen by neměla přesáhnout 3000 metrů čtverečních. Obchodní řetězce totiž v posledních letech již neotevírají velké prodejny tak často jako dříve, protože zamířily do menších měst, kde konkurence obchodníků není ještě tak velká.

Na tuzemském trhu i letos podle ankety ČTK přibude navzdory finanční krizi několik desítek nových diskontních prodejen, supermarketů, hypermarketů i menších prodejen s potravinami. Na konci loňského roku přitom v Česku fungovalo více než 1300 těchto prodejen a obchodní řetězce v některých městech již narazily na odpor místních obyvatel, kteří se stavbou dalších obchodů v blízkosti svých domovů nesouhlasí.

Krize, kvůli které Češi omezují své útraty, nemá vliv například na plány společnosti Žabka, která v Česku od loňska buduje síť samoobsluh a do konce roku 2008 jich otevřela 32. "Předpokládáme, že na konci roku (2009) budeme mít celkem 100 otevřených prodejen," sdělil ČTK generální ředitel společnosti Žabka Zdeněk Linhart. Ten loni uvedl, že do tří let chce mít Žabka v ČR 250 prodejen.

Pět až sedm nových supermarketů letos hodlá v Česku otevřít společnost Billa, která zároveň otevře pod vlastní značkou 20 převzatých diskontních prodejen Plus. Na konci loňského roku Billa v Česku provozovala 173 prodejen. "Naším cílem je do konce roku 2009 provozovat v ČR 200 supermarketů," řekla ČTK mluvčí společnosti Billa Beata Bartošová.

Expandovat bude také diskontní řetězec Lidl. Na konci roku 2008 měl Lidl v Česku 190 obchodů. "Naše společnost od svého působení v ČR každý rok expanduje. V průměru otevíráme ročně okolo 20 prodejen," uvedla mluvčí firmy Lidl Sandra Kipeťová.

Přibývat v Česku budou i specializované obchody. Nové prodejny chce otevřít například sportovní řetězec Gigasport, který nyní v ČR provozuje 12 vlastních obchodů. "Letos otevřeme prodejnu v Ústí nad Labem. V jednání jsou další projekty. Zabýváme se městy, jako jsou Karlovy Vary či Zlín," řekl ČTK mluvčí sítě prodejen Gigasport David Šedivý. Firma podle něj také uvažuje například o dalších prodejnách v Brně, Plzni i Praze. Rakouský prodejce nábytku Kika, který do Česka vstoupil v roce 2005 a má čtyři velkoprodejny v Praze, Brně a Plzni, chce letos otevřít nový obchod s nábytkem v Liberci.

Obchodníci zatím tvrdí, že finanční krize, která už v listopadu výrazně meziročně snížila maloobchodní tržby, nemá na jejich expanzi vliv. "V současné době své záměry neměníme. Rozhodující bude samozřejmě další vývoj na trhu," uvedla mluvčí Billy Bartošová. Podobně hodnotí situaci na trhu i Tesco. "Současná ekonomická situace je přechodná. Naše plány mají dlouhodobý charakter," řekla mluvčí Tesco Stores ČR Eva Karasová.

Obchodní řetězce loni podle údajů společnosti Incoma Research zrychlily expanzi na českém trhu. Zatímco v roce 2007 se počet supermarketů, hypermarketů a diskontních prodejen zvýšil meziročně o 27, tak loni v Česku přibylo 108 nových obchodů a jejich celkový počet se vyšplhal na 1325.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK