IDC: Prodej PC v Česku loni stoupl o 17 pct. na 1,13 milionu

04.02.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 4. února (ČTK) - Prodej počítačů v Česku loni poprvé překonal milionovou hranici, když vzrostl o 17 procent na 1,13 milionu. Odbyt táhly především notebooky. Jejich prodej se zvýšil o 33 procent na zhruba 718.000. Vyplývá to z údajů analytické firmy IDC.

"Přestože dopad současné ekonomické situace na celkové výsledky za minulý rok nebyl nijak výrazný, společnost IDC zaznamenala v posledním čtvrtletí snížení poptávky oproti zbývajícím obdobím roku ze strany domácností a podniků," uvedl manažer marketingu české pobočky IDC Vladimír Tax.

Nepatrný cenový rozdíl vzhledem k desktopům a od druhé poloviny roku i podpora nové kategorie mini notebooků přispěly k dalšímu zvýšení podílu notebooků na úkor stolních počítačů. Prodej klasických PC loni naopak klesl o pět procent. Zvýšení zájmu o deset procent pak zaznamenal také segment x86 serverů, který se na celkovém trhu s počítači podílí třemi procenty.

Největší dynamiku loni zaznamenal spotřebitelský segment, ve kterém se zvýšila poptávka po PC o 40 procent. Spolu s malými a středními podniky tvořily domácnosti 84 procent trhu.

Jedničkou na českém trhu se stala v roce 2008 společnost HP díky silnému růstu v segmentu notebooků. Druhou pozici obsadila společnost Acer, která sice klesla z pozice jedničky, ale udržela si prvenství v segmentu notebooků. Třetí v pořadí skončila společnost Asus, která tak obhájila svou pozici i díky největšímu množství prodaných mini notebooků. První tři společnosti dohromady dodaly 53 procent počítačů prodaných na českém trhu v loňském roce.

HP loni prodala v Česku 223.961 stolních PC a notebooků, což proti roku 2007 znamená nárůst o 34 procent. Prodej notebooků se firmě podařilo zvýšit o 71 procent.

"V roce 2009 očekávám odchod z trhu některých lokálních značek výrobců stolních počítačů a nepřekvapilo by mne ani ukončení výroby některého z nadnárodních výrobců anebo jeho převzetí konkurencí. Věřím, že společnosti HP se podaří i v současné situaci potvrdit pozici jedničky na českém trhu a nadále ji posílit," řekl ČTK marketingový manažer HP Petr Trešl.

IDC je mezinárodní analytická a poradenská společnost působící na trhu informačních a komunikačních technologií, která zaměstnává přes 1000 analytiků ve 110 zemích. Ve 20 zemích střední a východní Evropy, Středního východu a Afriky pracuje v koordinované síti IDC poboček přes 140 analytiků. Tyto kanceláře jsou řízeny z regionálních center v Praze, Moskvě, Dubaji a Istanbulu.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK