ZÁVĚRY RETAIL SUMMITU 2009

05.02.2009 | , Blue Events s.r.o.
Konference


perex-img Zdroj: Finance.cz

Účastníci Retail Summitu 2009, konaného ve dnech 3.–4.2. 2009 v Top Hotelu Praha, se shodli na tom, že český obchodní trh vstupuje do nelehké fáze.

Výzkum mezi účastníky prokázal, že většina z nich (41%) očekává v roce 2009 recesi spojenou s poklesem maloobchodního trhu. 27% účastníků počítá se stagnací maloobchodního obratu. V méně dramatický vývoj v podobě pouhého zpomalení tempa růstu obratu věří 33 % dotázaných. Recese je tedy realitou a přináší zcela nové výzvy.

Diskuse prokázala, že je třeba počítat s diferencovaným omezením kupní síly dle jednotlivých regionů a také s poklesem důvěry v ekonomiku, což dále oslabí ochotu utrácet. Během diskuse shrnul Luděk Niedermayer ze společnosti Deloitte pocity většiny účastníků summitu slovy „nástup globální krize byl nečekaný, hloubka větší než očekávaná a konec je zatím v nedohlednu. Ale konec světa to není“. Obchodníci i jejich dodavatelé si situaci dobře uvědomují a vědí, že je třeba proaktivně jednat, a to zejména na úrovni jednotlivých firem. Mezi klíčová opatření patří

- Dokonalé pochopení nové pozice konkrétního zákazníka, které je základem cílených opatření v marketingovém mixu a vstupem do případné revize strategií.

- Široká škála opatření ke snížení nákladů – na summitu mnohokrát zaznělo, že nejde jen o pouhé osekávání nákladů, ale i o celkovou optimalizaci procesů, investice do komunikačních a informačních technologií (včetně zcela nového data managementu a harmonizace) a v neposlední řadě o úspory související s energetickým a ekologickým managementem.

- Strategickou prioritou i v období recese zůstává práce s lidmi. Kvalifikovaní pracovníci budou i nadále nedostatkové zboží. Je proto třeba na úrovni firem realizovat řadu opatření v oblasti managementu lidských zdrojů. Kromě toho je ovšem i nadále třeba společně bojovat za to, aby se obchodu vrátila jeho stavovská čest.

- Ve vztahu ke kvalitě výrobků v prodejní síti byl konstatován zájem o to, nastartovat znovu jednání s Ministerstvem zemědělství v zájmu znovuoživení projektu Klasa a dále iniciovat spolupráci s kontrolními institucemi za dodržování deklarovaných parametrů výrobků a kontroly jakosti.

V každém případě čeká obchodníky i jejich dodavatele velmi těžké období. Je proto nezbytné, aby je v této fázi aktivně podpořila i vláda. Retail Summit 2009 v tomto směru formuloval následující doporučení:

1) Absolutně klíčová jsou pro obchod a oživení poptávkové strany trhu opatření ke stabilizaci ekonomiky (na úrovni ČR i Evropské unie) a kroky směřující k podpoře a udržení zaměstnanosti. Účastníci summitu doporučují, aby vláda napřela největší úsilí právě tímto směrem.

2) Vysoce poptávaným opatřením je zlevnění práce v podobě alespoň krátkodobého snížení odvodů sociálního pojištění.

3) V oblasti investic se jako nejúčinnější účastníkům jeví zrychlení odpisů a vládní podpora menších, dobře zacílených rozvojových investic (regionální a lokální programy).

4) Účastníci Summitu považují za velmi kritickou situaci v oblasti financování obchodu, uvědomují si však že stabilita bankovního systému a jistota vkladů je absolutní prioritou. Řešení spatřují v dalším rozvoji garančních mechanismů, jejichž prostřednictvím by vláda umožnila financování vybraných obchodních aktivit. Očekávají od bank zcela transparentní jednání a včasné zveřejnění jejich business plánů.


5) Na Summitu několikrát zaznělo, že nejasná politika v oblasti zavedení eura rozhodně nepomáhá konkurenceschopnosti české ekonomiky a je třeba přijmout jasný plán zavedení evropské měny.

6) V neposlední řadě je i nadále třeba usilovat o podstatné zjednodušení legislativy a snížení byrokratické zátěže, která omezuje rozvoj obchodního podnikání v České republice.

7) I nadále platí, že by vláda i parlament neměly zvyšovat stávající míru regulace obchodního trhu a vyvarovat se veškerých opatření v tomto směru.


8) Z diskuse vyplynulo, že by vláda v žádném případě neměla přistupovat k protekcionistickým opatřením, která by v naší ekonomice silně orientované na export byla silně kontraproduktivní.

9) Účastníci Summitu hodnotili velmi negativně i veškeré snahy vedoucí k dalšímu zvýšení daňové zátěže a ke zdražení práce.


10) Za málo účinná byla shledána i opatření podporující rozvoj hospodářství v dlouhodobém horizontu, ale nepřinášející žádnou účinnou pomoc v kritických letech 2009/10 (viz například investice do dálniční a železniční sítě, pokud se nejedná o komplexně připravené akce přerušené původně z důvodu nedostatku financí).

Uvedené závěry bude vedení Svazu obchodu a cestovního ruchu tlumočit Vládě České republiky, Parlamentu a dalším zainteresovaným institucím.
President SOCR ČR je předloží i na jednání mimořádné tripartity, která bude zasedat v pondělí 16.2. a je svolána k řešení přicházejícího krizového období.
 
Základní údaje o  Retail Summitu 2009

- Retail Summit 2009, připravený  Svazem obchodu a cestovního ruchu ČR, VŠE Praha, časopisem Moderní obchod a společností Blue Events, navázal na předchozích 14 ročníků tradiční konference o rozvoji obchodu. Zachoval si své zacílení na český trh, dále však prohloubil svůj mezinárodní charakter. Stalo se tak jak díky vysoce reprezentativnímu mezinárodnímu panelu řečníků, tak s ohledem na strukturu účastníků, kteří reprezentovali 25 zemí. Summitu se zúčastnilo přes 800 delegátů.

- Konference se konala díky podpoře několika desítek firem a institucí. Zvláštní poděkování organizátorů patří odbornému garantu – firmě ORACLE  a exkluzivnímu dodavateli mobility společnosti Hyundai.                                                                                                                                                                                            

Podrobnější informace je připraven podat ing. Zdeněk Juračka, prezident SOCR ČR a člen organizačního výboru Retail Summitu. Kontakt na požádání zprostředkuje sekretariát konference:
info@blueevents.eu

Aktuální zprávy k summitu jsou průběžně k dispozici na www.retail21.cz

Autor článku

Tisková zpráva  

Články ze sekce: Konference