Toyota čeká první čistou roční ztrátu od roku 1950

06.02.2009 | , Reuters
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Toyota Motor <7203.T> <TM.N> v pátek předpověděla mnohem hlubší roční ztrátu, než naznačovala před šesti týdny. Největší automobilka...

...na světě se snaží co nejrychleji snížit výrobu, aby reagovala na propad prodeje.

Toyota změnila předpověď ročního čistého výsledku na ztrátu 350 miliard jenů z dříve uváděného zisku 50 miliard. Pokud se prognóza naplní, bude to první ztráta od roku 1950.

Toyota odstartovala finanční rok s optimistickou prognózou, že za 12 měsíců do března vyrobí 8,87 milionu vozů. V pátek však předpověděla jen 7,08 milionu, o pětinu méně, když převedla již třetí montážní závod na jednosměnný provoz.

Náhlý skluz poptávky od konce loňského roku zastihl automobilky na celém světě nepřipravené, ale bolestivě zasáhl obzvlášť Toyotu, jež má příliš narostlou výrobní kapacitu po letech, kdy stavěla stále další továrny, aby pokryla poptávku.

"V posledním měsíci a půl se dramaticky zhoršila situace v prodeji na hlavních trzích v Japonsku, Severní Americe a Evropě," řekl výkonný viceprezident Micuo Kinošita.

Ve fiskálním roce ukončeném v březnu Toyota čeká provozní ztrátu 450 miliard jenů (4,95 miliardy dolarů), což je trojnásobek oproti její prognóze z konce prosince a podobnému konsensu v průzkumu Reuters Estimates.

Za třetí finanční kvartál od října do prosince Toyota vykázala provozní ztrátu 360,5 miliardy jenů oproti zisku 601,6 miliardy před rokem.

Čistá ztráta 164,6 miliardy jenů kontrastuje se ziskem 458,7 miliardy za stejné období před rokem. Tržby sletěly o 28 procent na 4,80 bilionu jenů.

"Je to absolutně hrozné," řekl Jošinori Nagano, hlavní stratég z Daiwa Asset Management.

"Naděje kolem ekonomických opatření ve Spojených státech a jejich efektivity podporovaly akcie firmy, což patrně přetrvá i po výsledcích. Pokud se ale na této frontě něco pokazí, mohlo by to srazit cenu akcií ještě níž."

Toyota, mířící k první konsolidované provozní ztrátě ve své 70leté historii, oznámila řadu opatření na kontrolu výdajů včetně odkladu všech projektů rozšiřujících výrobní kapacitu a seškrtání bonusů pro vedení firmy.

Automobilka by mohla poté, co rozvázala smlouvy se sezonními dělníky, mohla rušit i stálá pracovní místa ve Velké Británii a Severní Americe, uvedl nejmenovaný zdroj. Takový krok by byl neobvyklý, neboť firma si zakládá na jistotě svých zaměstnanců.

[TOKIO/Reuters/Finance.cz]

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK