Šípek: Příspěvek na nová auta by neměl překročit DPH

06.02.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 6. února (ČTK) - Zvažovaný příspěvek na nákup nového auta by mohl být vyšší než nyní zmiňovaných 30.000 korun, neměl by však překročit odváděnou daň z přidané hodnoty, která tvoří 19 procent ceny auta. Uvedl to ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek, který je členem ministerské expertní skupiny pro podporu automobilového průmyslu.

"Je třeba si uvědomit, že příspěvek budou využívat pouze fyzické osoby, tedy neplátci DPH, takže zvýšený prodej by v DPH zaplaceném prodejcem de facto mohl profinancovat poskytnutý příspěvek," uvedl Šípek. Opatření by podle něj mělo oslovit zcela nové skupiny zákazníků a dopad na státní rozpočet by tak byl fiskálně neutrální.

Ministr průmyslu a obchodu Martin Říman v rozhovoru v tisku uvedl, že lidé by dostávali příspěvek 30.000 korun za auto, které by bylo levnější než 400.000 korun. Zároveň by ale museli vrátit své vlastní staré auto. Příspěvek by pak nemusel hradit jen státní rozpočet, ale zčásti i fond životního prostředí.

Podle analytika společnosti Cyrrus Jana Procházky je konečný dopad opatření nejasný stejně jako výše nákladu ze státního rozpočtu. "Dokalkulovat se nyní k částce, která udrží zaměstnanost a výrobu v českých podnicích, sníží emise CO2 a zároveň zmizí ve státním rozpočtu, to rozhodně není jednoduchá matematika," uvedl.

Obnova vozového parku v Česku se pohybuje kolem tří procent, zatímco v západní Evropě je osm až 12 procent. K nastartování obnovy v Česku je podle Šípka vhodná doba, protože ceny nových aut jsou zřejmě na nejnižší úrovni.

Tzv. "šrotovací prémie" by měla podle ředitele vnějších vztahů Škody Auto a rovněž člena expertní skupiny Radka Špicara v ČR platit pro vozy starší deseti let. "Výše prémie musí být taková, aby majitele starého vozu motivovala ji využít. V současné době se v rámci expertní skupiny diskutuje o částce mezi 30.000 a 40.000 korunami," dodal. Případný limit emisí CO2 by měl být na úrovních obvyklých v jiných zemích EU tak, aby nebyly zvýhodňovány jen některé kategorie vozidel. Například Francie stanovila limit na úrovni 160 gramů na kilometr.

"Velmi důležité bude pravidlo, že majitel musí starý vůz určený k sešrotování vlastnit nejméně třeba jeden rok, aby se zamezilo "kšeftování" se starými vozy," podotkl Špicar.

Částka kolem 30.000 korun zhruba odpovídá výši příspěvku poskytovaného nebo připravovaného v řadě zemí EU. Například v Portugalsku je to 1000 až 1250 eur dle stáří vyřazovaného vozu, v Nizozemsku 1000 eur, Francie nabízí 1000 až 2000 eur podle plnění emisí a v Rakousku 1500 eur. Výjimkou je Německo, které poskytuje 2500 eur. Právě zavedení příspěvku v Německu se již projevilo i ve zvýšení odbytu českých automobilek na tamním trhu.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK