Novými tramvajemi speciálně navrženými pro polského zákazníka se budou moci obyvatelé Vratislavi projet až v září 2010. Všechny objednané vozy budou jezdit polským městem na konci roku 2011.
Na vzhledu prototypového modelu Škoda 19T pracovali Češi společně s projektanty z firmy Porsche Design. Od starých modelů 16T, které využívá Vratislav, se liší například tím, že kabina pro řidiče je na obou koncích soupravy. Díky tomu nebudou šoféři potřebovat točny.
Tramvaje budou mít podobně jako vagóny metra dveře na obou stranách. "To byla podmínka, jakou musel dodavatel splnit," uvedl Zbigniew Komar z kanceláře vratislavského primátora.
Do nového modelu se vejde 220 cestujících. V tramvaji má být trochu více míst k sezení, nová místa pro kočárky a invalidy a jednoduše by do vozu měli nastupovat i cyklisti. Škoda 19T má jezdit rychlostí okolo 70 kilometrů za hodinu.
Tramvaj s přídomkem "plus" má mít podle vedení vratislavského MHD vždy zelenou. Díky tomu má rychle převážet cestující přes město, kde se denně řidiči rozčilují v zácpách. Městu, které má hostit několik fotbalových utkání v rámci evropského šampionátu v roce 2012, totiž zatím chybí obchvat.
Škoda Transportation už dříve získala ve Vratislavi dva kontrakty na celkem na 17 tramvají Škoda 16T za téměř miliardu korun. Poslední vozy převzaly místní dopravní podniky na přelomu let 2007/2008.
Dlouhé tramvaje 16T, které jsou ze 71 procent vyráběny jako nízkopodlažní, jsou odvozeny od nových tramvají pro Prahu. Mají pět článků se třemi podvozky, z nichž prostřední není hnací. Vratislavská tramvajová síť totiž není kopcovitá tak jako pražská. Místní lidé je nazývají "Škodylac".
Nízkopodlažní škodovácké tramvaje už jezdí v pěti českých městech. V zahraničí je kromě Vratislavi koupily italské Cagliari, americký Portland a Tacoma. Loni plzeňský podnik vyrobil přes 40 vozů.