"Vlaky jezdí tak přesně proto, že státní SŽDC provádí minimum výluk a stavebních prací, které zpožďují železniční spoje nejčastěji. Kdybychom odečetli sněhové kalamity v první polovině ledna, bylo by procento vlaků, které jedou včas, ještě vyšší. V druhé polovině ledna jelo v některých dnech 97 i 98 procent spojů včas," uvedl ředitel Odboru řízení provozu a organizování drážní dopravy Českých drah Miroslav Jasenčák.
Téměř dvě třetiny zpoždění nemohl dopravce ovlivnit; vznikly při závadách železniční infrastruktury, zásazích policie i lékařů a kvůli nehodám a počasí. Opožděné vlaky měly v 79 procentech případů zpoždění do 15 minut.
Zpožďování zaviněné Českými drahami měly v lednu na svědomí zejména závady na hnacích vozidlech a osobních vozech, což byl důsledek velkých mrazů. "V lednu takto vzniklo 18 procent zpoždění. V ostatních částech roku tyto poruchy způsobují jen kolem deseti procent zpoždění," dodal Jasenčák.
Čtvrtinu všech zpoždění dálkových vlaků způsobily traťové závady jako třeba lom kolejnic, dále závady zabezpečovacího zařízení nebo trakčního vedení. Dalších téměř 32 procent zpoždění vlaků zavinily nehody, sebevražedné pokusy, počasí, ale také zásahy policistů a lékařů přímo ve vlacích.
Zhruba 11 procent zpoždění rychlíků a vlaků vyšší kvality způsobilo čekání na přípojný vlak. Za zhruba čtyři procenta zpoždění u dálkových vlaků mohou příčiny u zahraničních dopravců.
Přepravní, dopravní a provozní důvody způsobily celkem desetinu zpoždění. Sem patří například přeprava většího počtu cestujících a nakládání a vykládání zavazadel a zásilek.
V loňském roce České dráhy vypravily celkem 3,16 milionu vlaků. Do cílové stanice dospělo včas 2,89 milionu spojů, tedy 91,4 procenta. V dálkové dopravě vzniklo 48 procent zpoždění kvůli závadám na trati, zabezpečovacím zařízení nebo trakčním vedení ve správě SŽDC.