"Ministr tu situaci nechá neprodleně prověřit," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Kupka. Bendl podle něj zadá vypracování analýzy, aby se dozvěděl, "jak to s těmi marketingovými aktivitami drah přesně je".
Na praktiky v marketingu ČD upozornil na podzim časopis Týden. Ten přinesl zprávu, že se výdaji ČD na reklamu začala zabývat protikorupční policie. Dráhy například vyplatily za marketingové služby 27 milionů korun jedné živnostnici z Prahy, ačkoliv s firmou neměla žádnou smlouvu.
Protikorupční policie podle Týdne neřeší jen 27 milionů korun, ale zkoumá celé účetnictví komunikačního odboru tohoto státního podniku, odkud ročně odejde téměř 200 milionů korun. Týden upozornil na to, že peníze tohoto odboru mizely ve firmách, které jsou podivně propojené a se kterými ČD již v minulosti uzavíraly podezřelé obchody.
S návrhem na prověření marketingu ČD dnes vystoupil předseda poslanců ČSSD a stínový ministr financí této strany Bohuslav Sobotka. Poukázal například na to, že dráhy v minulosti sponzorovaly dva filmy režiséra Filipa Renče. Zmínil se také o inzerci Českých drah v časopisu 51PRO, údajně blízkém nejsilnější vládní straně.
Také poslanec KDU-ČSL a člen sněmovního podvýboru pro dopravu Ludvík Hovorka řekl, že podle jeho názoru není počínání ČD ve vydávání peněz na marketingové aktivity v pořádku. Dodal, že dráhy loni na marketingové aktivity poskytly 200 milionů korun. Z toho daly asi 40 milionů například na filmový projekt nebo jako dotaci soukromému subjektu na opravu pronajatého majetku. Poslanec se proto Bendla dotázal, zda hodlá prověřit, jestli tyto návrhy projednal řídící výbor a dozorčí rada ČD.
Poslanci dále vyzvali ministra, aby sněmovně předložil harmonogram přípravy nového zákona o veřejné dopravě včetně přesných termínů. Bendl řekl, že s ani jedním usnesením nemá problém a poslancům vyhoví.
České dráhy loni v osobní dopravě prodělaly téměř čtyři miliardy korun. Ke dnu společnost táhne především regionální doprava, kterou si objednávají kraje. Ztrátu dráhy do roku 2007 financovaly ze zisků nákladní dopravy, která se však předloni v prosinci oddělila do samostatné dceřiné společnosti.
Zajištění dopravy v krajích stálo loni podnik skoro 11 miliard korun. Krajské úřady přispěly téměř pěti miliardami a cestující zaplatili za jízdenky necelé tři miliardy korun. Ztráta z provozu krajských osobních vlaků a lokálek tak činí za loňský rok více než tři miliardy.