Spojené státy již koncem loňského roku přislíbily domácím automobilkám General Motors a Chrysler vládní pomoc v podobě krátkodobých úvěrů v celkové hodnotě 17,4 miliardy dolarů (zhruba 390 miliard korun). Podniky musí podle podmínek pomoci předložit restrukturalizační plány, jež by měly prokázat jejich životaschopnost a zajistit splacení úvěrů.
Sousední Kanada se rozhodla poskytnout místním divizím GM a Chrysleru úvěry v hodnotě čtyř miliard kanadský dolarů (přes 70 miliard Kč), aby je udržela v provozu během restrukturalizace.
Na pomoc automobilovému průmyslu již vyrazila také řada evropských zemí. Britská vláda minulý měsíc oznámila, že poskytne místním automobilovým podnikům garance na úvěry v celkovém objemu 2,3 miliardy liber (přes 70 miliard Kč).
Francie v pondělí nabídla domácím automobilkám Renault a PSA Peugeot Citroën zvýhodněnou půjčku šest milionů eur (přes 170 miliard korun) rozvrženou do pěti let výměnou za slib, že nezavřou své podniky ve Francii během trvání této půjčky. Francouzský prezident Nicolas Sarkozy minulý týden k velké nevoli Čechů či Slováků nabádal k přestěhování továren francouzských automobilek ze zahraničí do Francie.
Německo v rámci balíčku na posílení domácí ekonomiky vyčlenilo na pomoc automobilovému průmyslu 1,5 miliardy eur (43 miliard korun). Součástí této pomoci je vyplácení bonusu 2500 eur (přes 70.000 korun) za koupi nového energeticky úsporného automobilu a sešrotování nejméně devět let starého vozu. Toto tzv. šrotovné má podpořit poptávku po nových automobilech. Úvahy o zavedení šrotovného se objevily rovněž v České republice.
Italská vláda minulý týden schválila plán pomoci automobilovému sektoru a dalším průmyslovým odvětvím v celkové hodnotě přes dvě miliardy eur (56 miliard korun). Stát podle vládního zdroje agentury Reuters počítá se šrotovným ve výši 1500 eur (zhruba 43.000 korun). Hodnota opatření týkajících se pouze automobilového průmyslu by se podle zdroje měla pohybovat od 1,2 do 1,3 miliardy eur.
Španělská vláda v pátek schválila balíček opatření na pomoc domácímu automobilovému průmyslu v hodnotě zhruba čtyř miliard eur (115 miliard korun). Balíček má podle vlády posílit konkurenceschopnost automobilového sektoru, který se na španělském hrubém domácím produktu podílí šesti procenty.
K podpoře automobilového průmyslu přikročily rovněž některé rozvíjející se země. Čína se rozhodla snížit daň z prodeje u automobilů s obsahem motoru pod 1,6 litru na pět procent z předchozích deseti procent. Čínská vláda rovněž poskytne jednorázové hotovostní subvence v celkové hodnotě pět miliard jüanů (15 miliard korun) majitelům aut s vysokými emisemi, kteří přejdou na ekologičtější modely s nižší spotřebou.