"Pokud by se krize protáhla, mohlo by to vážně zasáhnout podnikatele v cestovním ruchu," řekl ČTK ředitel sdružení Peter Chudý. Podle předběžných čísel zaznamenají nejvyšší slovenské hory v zimní sezoně meziroční pokles návštěvnosti o více než 30 procent.
Šéf Mag Consulting Jaromír Beránek spatřuje hlavní příčiny v globální ekonomické krizi a zavedení eura na Slovensku. Euro se dnes obchodovalo za více než 29 Kč, ještě loni v červenci byl přitom průměrný kurz 23,53 Kč za euro. "Dovolená na Slovensku se začíná Čechům značně prodražovat," uvedl Beránek. Pokles je patrný také u turistů z Maďarska, Polska a Ruské federace.
To potvrzuje Chudý. "Dovolená na Slovensku se stala mnohem dražší, než byli lidé v minulosti zvyklí," řekl. Tatranští podnikatelé si proto podle něj v poslední době snižují marže a zlevňují. Hotely údajně zlevnily na polovinu, půjčovny lyží, lyžařské školy a další služby šly s cenami dolů o 30 procent. Přesto jsou na polské straně Tater ceny stále až o polovinu nižší než na Slovensku.
Ještě na přelomu roku až téměř do poloviny ledna přitom krizi nic nenasvědčovalo. Návštěvnost Tater byla zhruba stejná jako v předchozích letech. Pak ale přišel prudký propad a mezi podnikateli zavládla nervozita. "Jsou obavy, že ani v létě nepřijede tolik návštěvníků," řekl Chudý.
Vysoké Tatry mají dvě hlavní turistické sezony, zimní a letní, letní je přitom pro podnikatele výnosnější a obvykle může zachránit i nepříliš povedenou zimu. Tak tomu bylo v minulých letech, kdy v zimě na horách chyběl přírodní sníh.
Slovensko je pro Čechy po Chorvatsku druhým nejoblíbenějším dovolenkovým cílem. Ročně jej navštíví zhruba 700.000 Čechů, podle Beránka to však letos bude výrazně méně.