Zima před třemi lety byla pro silničáře zatím vůbec nejdražší, jen únor stál téměř 300 milionů korun. Na některých místech přitom ležel sníh až do konce dubna. "Pokud vlhké a chladné počasí bude pokračovat i v březnu, mohou být náklady v prvém čtvrtletí roku 2009 ještě vyšší," uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.
Celkové náklady na údržbu 6800 kilometrů silnic první třídy a 1000 kilometrů dálničních komunikací odhaduje ŘSD každoročně zhruba stejně na 1,2 miliardy korun. Z toho jde na silnice první třídy 800 milionů korun. Největší část nákladů spolknou mzdy pracovníků a pohonné hmoty. Při mírné zimě se uspořené peníze investují do oprav silnic v létě.
V případě tuhých zim se náklady naopak zvyšují. Zatímco po minulých dvou zimách zbylo v zásobnících kolem rychlostních silnic a dálnic zhruba 20.000 tun soli, před třemi lety se musela sůl dokupovat za vyšší zimní ceny. Letos to zatím podle Vápeníkové nebylo nutné právě díky zásobám z minula.
Celkem se v České republice udržuje 52.400 kilometrů dálnic a silnic, což je zhruba 96 procent sítě. O dálnice a rychlostní silnice se stará ŘSD, někdy prostřednictvím soukromých firem, odpovědnost za silnice nižších tříd nesou kraje. Jejich výdaje na zimní údržbu se odhadují na necelé dvě miliardy. Nejnákladnější je přitom údržba dálnic, kde jeden kilometr spolkne za zimu až 200.000 korun.
Vzhledem ke značnému rozsahu silniční sítě má zimní údržba jasná pravidla. Komunikace jsou rozděleny podle důležitosti do tří skupin, přičemž u každé skupiny mají silničáři jiné časové limity pro zprůjezdnění. Přednost mají rychlostní silnice a dálnice, které musejí být průjezdné nejpozději do dvou hodin od výjezdu sypačů a pluhů. Naopak u málo významných silnic druhé a třetí třídy mají silničáři 12 hodin času.