Průzkum: Nákupním centrům dává přednost již 70 procent domácností

22.02.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 22. února (ČTK) - Nákupní centra, jejichž počet v Česku v posledních letech rychle rostl, si již vybudovala pevnou pozici na trhu. Nejraději v nich totiž nakupuje 70 procent tuzemských domácností, zatímco klasickým nákupním ulicím v centrech měst zůstalo věrných jen 30 procent rodin. Vyplývá to z průzkumu společnosti Incoma Research.

"Cesta do oblíbeného nákupního centra trvá v průměru 30 minut. Podíl těch, kteří jezdí do nákupního centra většinou autem, vzrostl na tři čtvrtiny," uvedla v tiskové zprávě zaslané ČTK společnost Incoma Research. Čechům návštěva nákupního centra v průměru zabere 110 minut. Zatímco ženy v něm nakupují 118 minut, tak muži jsou s nákupy hotovi rychleji a nákupní centrum opouštějí v průměru po 101 minutách.

Mezi největší nákupní centra v Česku patří například obchodní komplex v Praze-Letňanech. "Návštěvnost Obchodního centra Letňany každoročně vzrůstá. Loňských více než deset milionů zákazníků představuje meziročně přibližně sedmiprocentní nárůst a ve srovnání s rokem 2006 nárůst o zhruba čtrnáct procent," uvedla marketingová manažerka OC Letňany Jana Turková. Zhruba tři čtvrtiny zákazníků letňanského obchodního centra tvoří obyvatelé hlavního města a čtvrtinu mimopražští.

Nejnavštěvovanějším nákupním centrem v Česku je obchodní komplex Nový Smíchov v Praze. Mezi mimopražskými nákupními centry vede brněnská Galerie Vaňkovka.

V ČR bylo loni podle údajů společnosti Incoma Research otevřeno rekordních 20 nákupních center a menších obchodních komplexů. Celkový počet nákupních center tak vzrostl na 290. V následujících letech rozmach nákupních center podle odborníků zpomalí hospodářská krize. Developeři totiž mají horší přístup k bankovním úvěrům, a proto některé plánované projekty pravděpodobně neuvedou v život.

Některá nákupní centra v Praze se již nyní kvůli rostoucí konkurenci, špatnému umístění či skladbě obchodů potýkají s nízkým počtem nakupujících. Obchodníkům se malá návštěvnost nelíbí a často žalují provozovatele nákupních center, po kterých požadují snížení nájemného. Rozhodčí soud při Hospodářské komoře podobných sporů řeší několik desítek.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK