V německých koncernových závodech Volkswagenu, jemuž patří také česká společnost Škoda Auto, se omezení výroby týká zhruba dvou třetin z 92.000 zaměstnanců, tedy zhruba 61.000 lidí. Výrobu opět nastartuje noční směna 1. března. Odstávka se naopak netýká úseku výzkumu a vývoje a části výroby komponentů.
V režimu omezené výroby nyní pracují mateřský závodu ve Wolfsburgu i pobočky v Emdenu, Hannoveru, Zwickau a Drážďanech.
I Volkswagen sice profituje z takzvaného šrotovného, tedy prémie, kterou vyplácí stát za koupi nového vozu a zároveň sešrotování nejméně devět let starého auta, ale zvýšená poptávka se týká hlavně malých vozů. Takovými jsou u VW modely Fox a Polo, které se však nevyrábějí přímo v Německu.
Omezování práce se netýká jen Německa. Škoda Auto letos v prvním pololetí vyrábí jen čtyři dny v týdnu, výjimkou bude na konci února a v březnu výroba Škody Fabie. Její odbyt se v posledních týdnech zvednul právě především díky šrotovnému v Německu. Ostatní modely na tom ale tak dobře nejsou.
Bratislavský závod Volkswagenu zastavil na více než týden práci už minulé pondělí. V pobočce, která v lednu zaměstnávala kolem 7500 lidí, bude výroba luxusních sportovně-užitkových vozů Volkswagen Touareg, Audi Q7 a Porsche Cayenne stát až do úterý.
Maďarská továrna automobilky Audi, která patří rovněž do skupiny Volkswagen, zastavila montáž aut a výrobu motorů ode dneška do konce února. Údajně tak činí v souladu se stejnými opatřeními, která zavedla koncernová mateřská společnost v Německu. V maďarském Györu pro Audi pracuje 5800 lidí.
Volkswagen počítá v tomto roce za celý koncern s poklesem obratu o deset až 12 procent. Loni ještě celý koncern zaznamenal rekordní odbyt, když na celém světě prodal 6,23 milionu aut, což je o 0,6 procenta více než v předchozím roce. V průběhu roku se však i u VW trend obrátil a tempo růstu značně ochablo.
Na úsporný pracovní režim najely také další automobilky jako BMW a Daimler. Firmy se tak snaží čelit dramatické odbytové krizi na nejdůležitějších trzích v USA, západní Evropě či Japonsku.
Krize německého automobilového průmyslu těžce doléhá také na dodavatele automobilových součástek, kteří byli rovněž nuceni výrobu omezit.