"My nemáme žádný problém s tím, abychom vypsali tendry," řekl za hejtmany Hašek. Aktuálně se ale podle něj řeší financování regionálních železnic na letošní rok. Peníze zřejmě jednorázově poskytne stát jako příspěvek na řešení pracovní mobility občanů v době krize. Systémové řešení do budoucna z dnešního setkání nevzešlo.
Vedení drah vyčíslilo ztrátu z regionální dopravy na 3,2 miliardy za rok. "Je to spíše přání, možná z části oprávněné," uvedl Bendl. Podle něj má stát zájem "dojít k systémovému řešení financování železnice do budoucna". Jak uvedl Hašek, uvažuje se například o změně zákona o rozpočtovém určení daní nebo účelových státních dotacích.
Dráhy tvrdí, že doprava v krajích se dlouhodobě potýká s nedostatkem peněz. Kraje loni zaplatily celkem 4,7 miliardy, cestující přispěli částkou 2,7 miliardy. Celkové náklady však byly podle ČD 10,6 miliardy korun. Kraje však peníze navíc nemají a letošní platbu jsou ochotny navýšit maximálně o inflaci. Dohoda zatím nebyla uzavřena.
Některé kraje již splnily Haškovu hrozbu a na provoz regionálních vlaků vypsaly soutěž. Aktuální je vítězství společnosti Vogtlanbahn (VLB) ze skupiny Arriva na trati Rybniště - Varnsdorf - Žitava - Liberec. Soukromá firma bude na této trati jezdit od prosince 2010 do roku 2021. Cenu za jeden kilometr jízdy vlaku VLB Ústecký ani Liberecký kraj nezveřejnily.
Ozvaly se však České dráhy, které platbu pro VLB spočítaly na 114 korun za kilometr. To je zhruba dvojnásobek sumy, kterou dráhy v severních Čechách inkasovaly za kilometr loni. Mluvčí Ústeckého kraje Veronika Kindlová to dnes nechtěla komentovat.
Ve finální části tendru byla VLB sama. České dráhy do tendru šly jako subdodavatel německé firmy DB Regio, ta však těsně před podáním nabídky ze soutěže odstoupila. S ohledem na neúměrně vysoké obchodní riziko při realizaci zakázky, píší v dnešním vyjádření České dráhy.