Jde již o druhou vysokorychlostní trať, o které se v poslední době mluví. První memorandum podepsal minulý týden ministr dopravy Petr Bendl se saským premiérem Stanislawem Tillichem. Politici tak podpořili projekt rychlostního koridoru Praha - Drážďany - Berlín. Oba záměry má zastřešit právě březnové prohlášení na celostátní úrovni.
"V tuto chvíli se s výstavbou vysokorychlostních tratí počítá od roku 2016, velmi bude záležet na množství disponibilních financí," řekl ČTK Šlegr. Vysokorychlostní trať směrem na Mnichov podle něj využije část současného kolejiště, z větší části se ale postaví takzvaně na zelené louce.
Součástí tratě bude i tunel z Prahy do Berouna. "Tunel do Berouna je nezbytná podmínka," řekl Šlegr. Výhledově pak má jít o dvě trati, jednu do Mnichova a druhou do Norimberku.
Březnové usnesení nemá být údajně pouhou politickou proklamací, nýbrž má obsahovat již konkrétní termíny a úkoly pro Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). Ještě letos vznikne česko-německá pracovní skupina, která má na začátku roku předložit zprávu o technických parametrech trati. Jde například o maximální rychlost nebo podobu tratě v Německu.
Vytvoření celoevropské železniční sítě označil dnes šéf SŽDC Jan Komárek za nezbytnou podmínku pro to, aby železnici zcela "nepřeválcovala" silniční konkurence.