Výběrové řízení bylo vyhlášeno v době, kdy byl ministrem dopravy Aleš Řebíček. "Nechal jsem prověřit věci, které jsou s tím (výběrovém řízením) spojené, a musím říci, že velmi zvažuji, že výběrové řízení zruším. Nicméně je vypsáno do 16. března, takže je ještě nějaká doba k rozhodnutí a tu se pokusím využít tím, že budu chtít od SŽDC všechny podklady," uvedl Bendl.
Výběrové řízení vypsala SŽDC 8. ledna, uzavřeno by mělo být do konce června. Organizace již nyní zadává část prací soukromým firmám, nyní chce však mít pouze jednoho partnera. SŽDC si od toho slibuje vyšší efektivitu práce a úsporu nákladů až 11 procent. "Efektivitu vidíme především v tom, že by mělo být více výkonů," uvedl dříve generální ředitel SŽDC Jan Komárek.
Podle něj externí firma nedostane žádné peníze navíc proti nákladům, které SŽDC nyní vydává. "Pracujeme jen s tím, co máme nyní k dispozici," řekl Komárek. Peníze jdou ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Komárek připomněl, že pokud firma nebude plnit své povinnosti, může být smlouva ukončena předčasně. V takovém případě mají původní zaměstnanci SŽDC nárok na znovupřijetí u SŽDC.
SŽDC se v Česku stará o 9483 kilometrů železnic, zhruba třetina z nich je elektrifikovaná. Od roku 2004 správa zajišťuje výstavbu a modernizaci nových tratí. Na významu nabyla správa loni v červenci, kdy převzala od Českých drah starost o koleje a s ní 10.000 zaměstnanců.