ACK: Prodává se méně zájezdů, řada lidí raději zůstane doma

02.03.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 2. března (ČTK) - Zájem o zahraniční zájezdy je letos nižší než loni. Zároveň se mění struktura klientely, vybrané příjmové skupiny si kupují zájezdy o kategorii levnější než v minulosti, nejchudší klienti zůstanou doma. Řekl to mluvčí Asociace cestovních kanceláří Jan Papež. Oslabující koruna navíc nutí cestovní kanceláře zdražovat zájezdy.

"Kdo si koupil loni exotiku v Karibiku, dá letos přednost například Egyptu, kdo jel do Egypta, pojede do Řecka," nastínil vývoj Papež. Klienti s nižšími příjmy tak trh zahraničních zájezdů opustí. "Možná zůstanou doma, nebo pojedou na Slovensko," uvedl mluvčí. Podle něj by tak mohli vydělat podnikatelé v domácím cestovním ruchu.

Kromě nižší poptávky trápí cestovní kanceláře oslabující koruna, která od léta ztratila k euru zhruba pět korun. "Situace s kurzem je pro cestovky neudržitelná, v těžkém konkurenčním boji všechny nastavily ceny, které odpovídaly tomu (letnímu) kurzu, a už tak to bylo na krev," uvedl Petr Staněk, marketingový ředitel jednoho z největších internetových prodejců zájezdů, společnosti NetTravel.cz.

Podle Staňka tak cestovní kanceláře musejí zdražovat. "Kdyby ještě pár dnů měl ten kurz zůstat na současných hodnotách, tak budeme muset ke zdražení přistoupit," uvedl šéf marketingu CK Exim Tours Stanislav Zíma. Exim jako největší kancelář na trhu zatím odliv klientů nepociťuje, podle Zímy se však krize zřejmě teprve projeví.

Útlum prý může postihnout především nejlevnější zájezdy, které lidé kupují na poslední chvíli. "Tahle klientela nyní nenakupuje, proto tam ten propad není vidět," uvedl Zíma.

Kvůli kurzu již počátkem února oznámila zdražení zájezdů od března CK Fischer. Nakonec zdražila zhruba dvě třetiny zájezdů, některé až o 2000 Kč. Podle mluvčího Fischera Daniela Plovajka se kancelář dohodla s některými hoteliéry na zmrazení únorových cen i na březen, čímž si zhruba 30 procent nabídky udrží původní cenu.

Podle Papeže je hýbání s cenou a hrozba zdražením z velké části záležitostí marketingu. Mluvčí asociace nicméně řekl, že kanceláře mají na zdražení právo, za určitých podmínek mohou zvýšit ceny již prodaných zájezdů. Jednou z podmínek je například vychýlení kurzu koruny o deset procent oproti době prodeje zájezdu.

Ke zpětnému zdražení již prodaných zájezdů se však cestovní kanceláře neuchylují. To se však může změnit. "Nestávalo se to, ale jsem přesvědčený, že letos se to stane," uvedl Staněk z NetTravel. Dodal, že takový postup lze očekávat spíše u menších cestovních kanceláří, které nemají velkou hotovost.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK