"Letošní výběr mýtného kopíruje výkony roku 2007," komentoval podle deníku výsledky mluvčí projektu MYTO CZ David Šimoník. Pokles výběru mýta podle něj kopíruje pokles výkonnosti průmyslu jako celku, a to v Evropě i České republice. Dopravci se v této situaci snaží přežít do doby než trhy zase začnou růst, píše E15.
"Protože krize panuje v celé Evropě, snaha najít nové zákazníky v zahraničí či v jiných oborech je málo úspěšná. Nevytížená vozidla většinou končí odstavená na dvorech se značkami v depozitech," řekl k tomu podle E15 Martin Felix ze sdružení Česmad Bohemia. Podle Rudolfa Domanského z firmy ČSAD Mělník mohou čeští dopravci na evropském trhu vydělat na poklesu koruny vůči euru nabídkou levnějších služeb. Podle jeho zkušeností však na to zahraniční dopravci a přepravci reagují různými ochrannými kroky, takže se tato výhoda rychle vytrácí.
Vladimír Starosta z firmy OK Trans se domnívá, že cesta na jiné trhy k jiným zákazníkům složitá, a tak je řešením firmy zeštíhlet a přečkat nejhorší situaci. S ním souhlasí i šéf firmy Četrans Tomáš Král. Podle něj by dopravcům pomohly banky s profinancováním skladových zásob, napsal deník E15.
Největší objem vybraného mýta připadá na dálnice. V roce 2008 na nich dopravci zaplatili 76 procent celkových mýtných plateb, předloni to bylo 81 procent. Na rychlostní silnice připadá 19 procent plateb, zbylých 5 procent zůstalo na vybrané silnice první třídy, které jsou zpoplatněny od ledna 2008.
Mýtné se v ČR platí od ledna roku 2007, zatím pouze na dálnicích, rychlostních silnicích a malé části silnic první třídy. Mýtná povinnost se vztahuje na kamiony o hmotnosti 12 tun a těžší. Zatím není jasné, kdy a jak se mýtné stane povinné také pro malé nákladní vozy od 3,5 tuny.