"Když Fond národního majetku v roce 1992 zakládal akciovou společnost ČSPL, tak slíbil vložit do základního kapitálu budovy v Hamburku, ale právně je tam nevložil, což jsme potvrdili v dohodě o narovnání. Nyní tedy chceme, aby svou povinnost stát splnil jinak," řekl Klaudy týdeníku.
Podle něj pohledávka za ministerstvem financí, respektive zrušeným Fondem národního majetku činí bez úroků z prodlení 43 milionů korun, zatím je ale sporná. "První jednání na ministerstvu byla vedena v rozumné rovině. Nelze určit, kdy bude zaplacena," dodal. Pokud by Klaudy peníze vymohl, staly by se součástí konkurzní podstaty ČSPL.
ČSPL zkrachovala v roce 2001. Správce již větší část majetku zpeněžil: rejdařství koupila firma Argo Bohemia, loděnice společnost České loděnice a přístavní část pak Česko-saské přístavy. Na prodej čeká už jen jedna velká netypická loď, píše server.
Pozemky v Hamburku získalo Československo po první světové válce do pronájmu, který potrvá až do roku 2027. Po roce 1989 ale nebylo při privatizaci jasně definováno, kdo vlastní budovy, které na pozemcích stojí. Vedle státu si je nárokovala právě i zprivatizovaná a později zkrachovalá společnost ČSPL. Konkurzní správce pak vedl o budovy mnohaletou právní bitvu. Zisk z pronájmu budov plynul do konkurzní podstaty.
Podle prosincových informací deníku Právo ministerstvo dopravy o využití přístavních prostor zatím nerozhodlo. Česko je ovšem v této věci omezeno zmíněnou nájemní smlouvou, podle níž lze tuto část hamburského přístavu využívat jednom k přepravě zboží po labské vodní cestě mezi Českou republikou a Hamburkem.