V hantýrce úředníků jde o "převod živé dopravní cesty". Takzvanou mrtvou dopravní cestu, tedy drážní infrastrukturu a péči o ní, převzala SŽDC od drah loni v polovině roku. Živá dopravní cesta zahrnuje výpravčí a další zaměstnance, kteří se starají o železniční provoz. Otázkou zůstává převod nádražních budov a termíny změn.
Bendl předloží materiál vládě o dva měsíce později, než zamýšlel. Po dnešním setkání s drážními odboráři souhlasil s odkladem na květen. "Je potřeba dořešit, aby to neznamenalo ekonomické ohrožení Českých drah," řekl Kupka.
Liberalizace české železnice začala v lednu 2003, kdy vláda rozdělila tehdejší státní organizaci České dráhy na dnešní ČD a.s. a SŽDC. Dalším krokem bylo oddělení nákladní dopravy do samostatné dceřiné společnosti ČD Cargo v prosinci 2007.
Loni v polovině roku převzala od drah péči o koleje SŽDC. Smyslem všech změn je podle navrhovatelů vytvoření rovných podmínek na dráze pro všechny dopravce. Do budoucna se uvažuje také o osamostatnění osobní dopravy ČD do dceřiné společnosti.