"Cestující ubývají nejvíc na krajských tratích, kde jeden motoráček obsluhuje řídce osídlené oblasti a na trase nejsou větší města," uvedl Kubala. Naopak hlavním tratím se podle něj daří lákat stále více cestujících. Na trase Praha - Brno prý dráhy přepravily o čtvrtinu více cestujících, vlaky mezi Prahou, Pardubicemi, Olomoucí a Ostravou odvezly o deset procent více pasažérů.
Spolu s úbytkem pasažérů trápí dráhy v krajích také nedostatek peněz. Za použití krajských lokálek cestující loni zaplatili 2,7 miliardy korun, kraje přispěly 4,7 miliardy korun. K pokrytí celkových nákladů drahám chybí další 3,2 miliardy korun. Část nákladů podnik pokryl z prodeje majetku.
Na pokrytí letošní ztráty regionální vlakové dopravy slíbil sehnat peníze ministr dopravy Petr Bendl. Má jít o jednorázovou pomoc v době krize, pro další léta se nyní hledá "systémové řešení". To by mohl přinést nový zákon o veřejné dopravě, který nyní ministerstvo dopravy chystá.
Na české železnici nejezdí pouze České dráhy. Z porovnání statistik ČD a ministerstva dopravy vyplývá, že o pasažéry loni přišli i alternativní dopravci. V roce 2007 se jejich vlaky svezlo 2,3 milionu lidí, loni to bylo 1,8 milionu. Konkurence ČD jezdí na krajských tratích hlavně na Karlovarsku, Ústecku a Liberecku.
S odlivem cestujících se nepotýkají pouze vlaky. Útlum kvůli krizi zaznamenala téměř všechna dopravní odvětví, například pražské letiště od listopadu každý měsíc odbavuje meziročně zhruba o 14 procent cestujících méně.