S návrhem zlepšit bezpečnostní vybavení aut přišla loni na jaře Evropská komise. Ta ovšem požadovala, aby změny byly závazné až od roku 2012. Aby norma prošla, musí s ní souhlasit členské státy EU. Podle zdroje z českého předsednictví unie však ohledně zavádění nových bezpečnostních prvků do aut existuje mezi členskými státy shoda.
"Zlepšíme bezpečnost na silnicích tím, že půjdeme ještě dál než (Evropská) komise. Nové technologie musejí být prosazovány rychleji," uvedl německý europoslanec Andreas Schwab (EPP-ED), který návrh předložil.
Elektronická kontrola stability (ESC) se aktivuje, když řidič ztrácí třeba na zledovatělém povrchu nad vozidlem kontrolu. ESC díky řadě čidel rozpozná riziko smyku a zapojením brzd vozidlo navede zpět na původní směr jízdy. Systém je nyní v základní výbavě hlavně u vozů vyšších kategorií.
Zákonodárci také požadují, aby se během dvou let začaly povinně používat pneumatiky s nízkým valivým odporem. Ty mohou snižovat spotřebu pohonných hmot, a tak díky nižším emisím pomoci v boji proti oteplování. Snižují i hlučnost. Tyto pneumatiky šetří palivo tím, že snižují odpor při pohybu pneumatiky, který vzniká zejména deformací kola, pneumatiky nebo vozovky.
Europoslanci dnes dali zelenou také tomu, aby nákladní vozy a další těžké automobily byly vybaveny vyspělými systémy nouzového brzdění (AEBS) a systémy varování při vybočení z jízdního pruhu (LDW).
Evropský parlament sice požaduje zavést změny od roku 2011, v některých případech ale povoluje přechodné období až do roku 2018. EK už loni připustila, že by navrhovaná opatření mohla zvýšit cenu automobilu o 100 až 300 eur (2700 až 8200 Kč) v závislosti na typu a vybavení. Řidičům by se prý dodatečné náklady měly vrátit během několika let, protože díky nim ušetří za benzin nebo naftu.