Především v současné době je mnoho manažerů zodpovědných za vzdělávání a rozvoj pod tlakem, aby vynakládané finanční a časové zdroje byly spotřebovávány účinně a účelně a aby prokazovaly přínos pro společnost.
Očekává se tedy, aby rozvoj zaměstnanců přidával hodnotu produktům a službám firmy. Nároky na oddělení rozvoje lidských zdrojů se tak zvyšují a přirozeně přenášejí i na dodavatele. Úlohou vzdělávacích společností je potom rozšiřovat svoje služby i o tyto aspekty a nebýt pouze dodavateli vzdělávání, nýbrž i partnery při rozvoji zaměstnanců a pracovníků. Zaměříme-li se na jazykovou výuku a měření její efektivnosti, situace je ještě obtížnější než v jiných oblastech. Právě proto jsou na výuku kladeny ještě vyšší nároky.
Jak ale poznat efektivní jazykový kurz? A jak sobě a svým spolupracovníkům dodat tak potřebné sebevědomí při používání cizího jazyka? Přímá úvaha nás vede k tomu, že jedině v praxi, tedy při konkrétní komunikaci s lidmi z jiných zemí. Velmi vhodným pokračováním cyklu jazykové výuky, která probíhá například formou pravidelných individuálních lekcí nebo skupinových kurzů, je její upevnění při pobytu v cizí zemi. Ať už se učíme anglicky, německy, francouzsky nebo rusky, teprve při pobytu v zahraničí nebo při komunikaci se zahraničním obchodním partnerem či zahraničním vedením společnosti, tedy ve chvíli, kdy se potřebujeme domluvit a nemáme možnost „uniknout“ cizí řeči, dokážeme svoji znalost. Teprve na základě této zkušenosti můžeme říci, zda jazyk opravdu umíme používat nebo zda jej pouze „známe“.
Výhody jazykového pobytu
Specifika jazykového pobytu v zahraničí jsou především v prostředí. Jazyková výuka samotná se nemusí tolik odlišovat od výuky v Česku, ale významnou přidanou hodnotou je pobyt studenta v zemi, jejíž jazyk studuje, a nutnost používat tento jazyk nejen v rámci výuky, ale také mimo školu v běžných denních situacích. Aby se zahraniční kurz nestal pouze dovolenou, je potřeba co nejlépe specifikovat zadání pro zahraniční školu, což je práce pro zodpovědnou a kvalitní jazykovou agenturu, která zahraniční pobyty zprostředkovává.
Rozdíl je také v situaci studenta, který se při výuce na pracovišti velmi často nedokáže během hodiny soustředit na samotnou výuku a v myšlenkách (a často i reálně) neustále odbíhá a zjišťuje jaký e-mail zapomněl vyřídit, kolik nepřijatých hovorů na svém mobilním telefonu najde, jestli stihne zítřejší termín odevzdání reportu apod. Při výuce v zahraničí na žádné z těchto věcí myslet nemusí, takže soustředění na výuku může být maximální. Díky tomu se samozřejmě zvyšuje i její přínos a efektivita.
Typy a podmínky studia
Základním typem jazykového kurzu v zahraničí je všeobecný kurz pro dospělé. V rámci tohoto programu si mohou studenti zvolit délku pobytu (již od 1 týdne) a intenzitu výuky. Intenzitu je možné nastavit na 20 až 40 vyučovacích hodin týdně, záleží především na požadavcích studenta.
Alternativou standardního všeobecného kurzu je kurz pro manažery. Tyto kurzy se zpravidla konají ve specializovaných výukových centrech vybavených tak, aby i náročné a velmi intenzivní studium probíhalo co možná nejefektivněji. Obvyklé jsou kurzy v malých skupinách 4–6 osob, individuální výuka nebo kombinace obou možností. Studentům v manažerských kurzech je poskytována nadstandardní péče i mimo výuku a zázemí školy.
Jestliže má student zájem o profesně zaměřenou výuku, je možné zaměřit kurz specifickým směrem. Populární a často využívaná bývá především oblast bankovnictví a financí nebo cestovního ruchu. Velké oblibě se těší kurzy kombinované se sportem – např. s lyžováním nebo s golfem. Student dopoledne navštěvuje jazykový kurz a odpoledne tráví na golfovém hřišti nebo na sjezdovce, jedná se tedy o ideální spojení výuky a dovolené. Zajímavou variantou jsou firemní kurzy, na něž se specializují některá odborná výuková centra.
Další možností jsou kurzy zaměřené na přípravu na mezinárodní jazykové zkoušky. Zkoušku může zájemce složit přímo v zahraničí nebo po příjezdu v České republice. Například zkoušky City & Guilds jsou natolik flexibilní, že je možné jejich termín naplánovat bezprostředně po příjezdu skupiny ze zahraničí a okamžitě zužitkovat čerstvě nabyté vědomosti a sebevědomí. Jedním z akreditovaných center pro zkoušky City & Guilds je od roku 2008 i jazyková škola Channel Crossings.
Kvality kurzu naznačí administrativní servis
Administrativní zajištění ze strany agentury pokrývá všechny důležité oblasti, od poskytnutí informací a poradenství při volbě vhodného typu a délky kurzu až po výběr konkrétní školy. Agentura dále se zahraniční školou dojedná všechny podmínky pobytu, včetně zajištění ubytování podle požadavků studenta. Je důležité si uvědomit, že ubytování v rodinách v místě školy je další z možností aktivního využití cizího jazyka, kdy je student „donucen“ komunikovat. Samozřejmou součástí administrativního servisu je také zajištění dopravy a sjednání pojištění pro cesty do zahraničí, takže studentovi je před odjezdem poskytnut veškerý servis, který potřebuje pro úspěšné zahájení studia. Jestliže se student nebo jeho zaměstnavatel rozhodnou využít služeb agentury v plné míře, jejich jedinou starostí je definovat svoje specifické potřeby a připravit se na odjezd.
Po příjezdu do školy student absolvuje rozřazovací test (jestliže ho nedělal již v Česku), aby bylo možné jej zařadit do odpovídající jazykové úrovně. Podle zvolené intenzity studia navštěvuje buď pouze dopoledne nebo i odpoledne jazykové lekce zaměřené jak na gramatiku, tak na konverzaci a slovní zásobu. Odpoledne a večery má student k dispozici pro vlastní aktivity, od nakupování přes návštěvu památek nebo přírody až po užívání nočního života v nově poznávaném městě. Je však nutné myslet na to, že ve škole dostává také množství domácích úkolů, kterým je třeba se při svědomitém studiu věnovat.
Individuální potřeby studentů a praktické rady
Kvalitní a zodpovědná jazyková agentura si musí uvědomit, že každý student má individuální potřeby, a ty je třeba při přípravě kurzu zohlednit a zajistit. Ať už se bude jednat o stravu, požadavek na ubytování, potřebu přístupu k internetu nebo specifické záliby, je v drtivé většině případů možné najít takovou školu a kurz, který bude studentovi vyhovovat. Nikdo by se tedy neměl spokojit s „univerzálním“ zahraničním kurzem, který některé agentury standardně nabízejí. Také ubytování je velmi důležité, protože na jedné straně je vhodné, aby student bydlel s rodinou mluvící cizím jazykem, na straně druhé je ovšem zapotřebí, aby se mu dostalo potřebného pohodlí a soukromí. Některé školy proto nabízejí hostitelské rodiny s nadstandardním vybavením a větším komfortem. Je možné využít i nabídky studentských ubytoven nebo penzionů.
Velmi dobře je také třeba zvážit výběr města, kam se student vydá. Nabídka lokalit je velice pestrá a je potřeba vybírat podle specifických potřeb a preferencí účastníků kurzů. Na jedné straně existují velmi kvalitní školy v malých městech, která jsou vhodná pro účastníky upřednostňující klidnější a rodinnější atmosféru s možností pohybovat se ve městě i v přírodě. Naproti tomu větší města mají rušnou atmosféru s širokými možnostmi kulturního a společenského vyžití, ale časové a finanční náklady například na dopravu jsou zde v porovnání s menším městem vyšší. I při tomto rozhodování může agentura studentovi pomoci, protože využívá vlastních zkušeností i informací od předešlých účastníků kurzů.
Samostatnou kapitolou je potom volba délky kurzu. Je zřejmé, že zaměstnanci si nemohou dovolit „vypadnout“ z pracovního procesu na příliš dlouhou dobu. V zásadě nedoporučujeme jazykové pobyty jednotýdenní, protože několik dní zabere čas potřebný na aklimatizaci a sžití se s cizím prostředím. Jestliže jsou zaměstnavatel a zaměstnanec ochotni se dohodnout například na tom, že část pobytu bude brána jako dovolená a část jako služební cesta, je velmi vhodná doba například tří nebo čtyř týdnů.
Výhody zahraničního jazykového kurzu
Pokud bychom měli shrnout výhody jazykového kurzu do jedné věty, tak platí, že se za jeden měsíc v zahraničí naučíte přibližně to, co navštěvováním jazykového kurzu v Česku za rok. Studentům se dostane nejen kvalitní a intenzivní výuky, pobyt v zahraničí bez možnosti použít češtinu přispěje také k jejich jazykovému sebevědomí a zvýšení schopnosti obstát při konverzaci, ať už se bude jednat o telefonní rozhovor nebo schůzku se zahraničním partnerem nebo o zprávy pro zahraniční vedení.
Některé zkušenosti klientů o tom vypovídají velmi zřetelně. Věra Tichá ze společnosti DHL Express ČR říká: „Chtěla jsem vybočit z běžného stereotypu, poznat něco nového, žít v jiném prostředí, a posílit tak svoje jazykové znalosti. Jazykové studium v takovém případě může být klidně napůl dovolenou a novým „nastartováním“ a motivací do další práce. A výsledek takového přístupu? Zvýšení sebedůvěry a jistoty v jazykovém projevu. Dobrý pocit, že svému zaměstnavateli za takovou investici stojím a v neposlední řadě také nové zkušenosti, které mne mohou inspirovat v další práci,“ potvrzuje paní Tichá.
Vítězslav Bican
výkonný ředitel
Channel Crossings
www.chc.cz