Dalších 2,8 miliardy eur by EIB mohla rozdělit v dubnu a květnu. Celkový objem úvěrů, které EIB poskytla evropským automobilkám od loňského prosince, tak dosáhne 6,3 miliardy eur. Další úvěry bude pravděpodobně schvalovat v červnu a pak by celková suma mohla stoupnout až na sedm miliard.
Banka minulý týden varovala, že další peníze pro výrobu automobilů pravděpodobně neuvolní. Chystané půjčky představují zhruba desetinu toho, co má banka v plánu půjčit letos. Asociace evropského automobilového průmyslu ACEA ale namítla, že je balík nedostatečný vzhledem k nebývalým ekonomickým potížím a propadu prodeje.
Výrobci aut a jejich dodavatelé chtějí po vládách státní úvěry zhruba 40 miliard eur celkem, uvedl minulý týden generální ředitel Renaultu Carlos Ghosn. Manažer je nyní šéfem asociace ACEA. Podle něj by vlády měly zaplnit rozdíl v chybějících úvěrech, protože se letos prodej aut v Evropě možná propadne až o čtvrtinu.
Úvěry od EIB se vztahují jen na vývoj vozidel, která produkují méně skleníkových plynů a mají nižší spotřebu. Jde o součást snah Evropské unie snížit emise oxidu uhličitého a zabrzdit globální oteplování.
EIB má v úvěrech automobilkám podporu evropských vlád. Banka získává peníze na investice do infrastrukturních projektů prodejem obligací. ACEA ale banku kritizuje za to, že odvětví od ní nedostává finance dostatečně rychle. Půjčky mají navíc limit 400 milionů eur na jednu automobilku a projekt.
Evropský automobilový průmysl je největší na světě. Vyrábí ročně přes 18 milionů aut, ale podle posledních čísel jich prodává za rok jen 12 milionů. Odvětví zaměstnává přímo zhruba 12 milionů lidí a další miliony v dodavatelských firmách, napsala agentura AP.