"Statistika za rok celý rok 2008 ukazuje, že podíl problémových klientů je stabilní, zůstává na hodnotách z předchozích let. A ani na počátku roku 2009 nepozorujeme žádné prudké změny," řekla ČTK mluvčí Home Creditu Eva Řimnáčová. Na konci loňska evidovala firma podíl nesplácených úvěrů nižší než 4,8 procenta. Předpokládá ale, že s očekávaným nárůstem nezaměstnanosti se toto číslo bude v průběhu letošního roku zvyšovat.
"Prozatím nezaznamenáváme nijak výraznou změnu v platební morálce našich klientů. Pocítili jsme především nárůst zájmu o pojištění úvěru," uvedla marketingová ředitelka Cofidisu Olga Moradiellosová. GE Money Multiservis má podíl problémových úvěrů dlouhodobě nízký. Při rozhodování o půjčce používá propracovaný hodnotící systém, proto je podíl neplatičů velmi nízký, doplnil mluvčí GE Milan Kříž.
Platební morálka zákazníků se obecně příliš nemění, stejně jako jejich struktura, sdělil ČTK mluvčí Provident Financial Tomáš Fiala. Firma podle něj do září loňského roku registrovala nárůst poskytnutých půjček, v říjnu pak zpřísnila podmínky pro poskytování úvěrů a následoval plánovaný pokles.
Zvýšený nárůst počtu zákazníků, kteří nejsou schopni splácet své úvěry, zaznamenal kvůli finanční a hospodářské krizi v poslední době Cetelem. "Máme zájem s klientem řešit jeho situaci. Nicméně by sám klient neměl problém odsouvat a měl by se okamžitě ve vlastním zájmu obrátit na naše poradce. Jsme schopni podle jeho konkrétní situace mu odložit splátky až na několik měsíců, sestavit nový splátkový kalendář či nabídnout konsolidaci více úvěrů v jeden," upozornil mluvčí firmy Cetelem Martin Malý.
Nejlepší platební morálku mají podle Řimnáčové klienti z regionů, kde je vyšší životní úroveň, tedy z Prahy a ze středních Čech. "Obecně lze říci, že dlouhodobě nejdůslednější musíme být na severu Čech a Moravy, což souvisí se sociálně-ekonomickou situací v těchto regionech," podotkl Fiala. Z produktů mají nejhorší platební morálku klienti s hotovostními úvěry, poznamenala Řimnáčová.