"Myslím, že tu situaci (pád Opelu) neovlivní nijak významně negativně. Možná, že by jí ovlivnil dokonce pozitivně, protože ten volný prostor by musel někdo zaplnit, což je příležitost," uvedl Říman. Podle něj by konec německé automobilky výrazněji neovlivnil ani české dodavatele, které dodávají součástky právě General Motors. V Česku jich je zhruba 25, ale drtivá většina z nich dodává výrobky pro více automobilek.
Německo ani Evropská unie ovšem v současnosti netuší jaké má General Motors s Opelem záměry. Proto dnes Evropská komise svolala ministerskou schůzku, jíž se účastní i zástupci automobilového koncernu. "Předpokládám, že nám řeknou, co s Opelem zamýšlejí. Motivem je potvrdit si, že všechny kroky, které jednotlivé země udělají, budou v souladu s pravidly EU," dodal Říman, který na schůzce zastupuje české předsednictví.
Český ministr je nicméně k finanční pomoci, kterou automobilka žádá, spíše skeptický. Podle něj je "pikantní", že nedávno o ní požádal právě finanční ředitel GM. "Můj názor je, že s vysokou pravděpodobností hraničící s jistotou by to pravděpodobně v souladu s pravidly pro státní pomoc nebylo. Neumím si představit, že by někdo takovou selektivní pomoc byl schopen udělat," doplnil Říman.
Pro Opel nicméně současná krize není v dlouhé historii firmy první. Slavná automobilová značka prošla nejen krizí ve 30. letech minulého století, kdy se výroba takřka zastavila, ale o existenci musela bojovat i v 70. a 80. letech a nakonec i v letech 90., kdy kvůli snižování nákladů začala vyrábět auta nižší kvality, což poškodilo její "image".
Společnost založil Němec Adam Opel (1837-1895) již v roce 1862. Jejím původním výrobním programem byly šicí stroje, k nimž roku 1886 přibyla jízdní kola. S výrobou automobilů začala v roce 1899. První vůz vlastní konstrukce firma představila na podzim 1902. V roce 1924 zavedl Opel jako první německá automobilka pásový způsob výroby. V březnu 1929 se bratři Opelové, vnuci zakladatele společnosti, dohodli s americkou společností General Motors na prodeji většinového podílu ve firmě. V roce 1931 se koncern stal stoprocentním vlastníkem Opelu.