V únoru jezdilo podle jízdního řádu více než 93 procent vlaků ČD

17.03.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 17. března (ČTK) - Letos v únoru jezdilo podle jízdního řádu více než 93 procent vlaků Českých drah (ČD) a méně než dvě procenta spojů byla zpožděna o více než 15 minut. ČTK o tom informoval mluvčí ČD Petr Šťáhlavský s tím, že téměř třetina všech zpoždění byla způsobena vnějšími faktory, jako jsou zákroky policie, lékařů nebo nehody.

"Příznivý vliv na tento výsledek měl menší počet výluk Správy železniční dopravní cesty (SŽDC)," uvedl Šťáhlavský. Z celkového počtu 201.013 vlaků osobní dopravy vypravených v únoru jich včas jelo 184.491, tedy 91,78 procenta. "Po započtení spojů, které jely se zdržením do pěti minut, a tedy podle metodiky mezinárodní železniční unie UIC jsou považovány také za vlaky bez zpoždění, byla tato hodnota 93,63 procenta," doplnil Šťáhlavský.

U západoevropských železnic, například v Británii, jsou za vlaky jezdící včas považovány i dálkové spoje, třeba InterCity, které mají zpoždění do deseti minut a v Itálii do 15 minut. "Pokud bychom vzali jejich měřítka, pak bychom splnili jízdní řád na přibližně 95 procent," uvedl ředitel Odboru řízení provozu a organizování drážní dopravy Miroslav Jasenčák. Počet zpožděných vlaků je podle něj poměrně malý. "Zpoždění mezi 16 a 30 minutami mělo 1,31 procenta vlaků, a zdržení nad 31 minut se týkalo 0,47 procenta všech spojů Českých drah," dodal Jasenčák.

V únoru bylo téměř 31 procent zpoždění způsobeno vnějšími vlivy, jako jsou zákroky policie, lékařů, ale také například jako důsledky nehod na přejezdech nebo usmrcení osob v kolejišti. Další časté příčiny zpoždění byly vyvolány závadami na infrastruktuře a vozidlech. Například traťové závady představují více než 20 procent zpoždění a závady na elektrickém vedení, zabezpečovacím a sdělovacím zařízení představují dalších téměř osm procent. Naproti tomu závady na lokomotivách byly příčinou zpoždění v téměř 12 procentech.

Z analýz podle ČD dále vyplývá, že zhruba 11 procent zpoždění rychlíků a vlaků vyšší kvality způsobilo čekání na přípojný vlak. Nezanedbatelný podíl nepravidelností vzniká za hranicemi u cizích železničních dopravců. U dálkových vlaků tak vznikla čtyři procenta zpoždění. Přepravní, dopravní a provozní důvody způsobily celkem deset procent zpoždění.

Přesnost českých vlaků je podle ČD srovnatelná se zahraničím. Například podle údajů rakouských drah (ÖBB), pravidelně zveřejňovaných v odborném časopisu Eisenbahn Österreich, byla loni přesnost dálkových vlaků v Rakousku 73,4 procenta a v regionální dopravě se pohybovala mezi 91 a 94 procenty. Podle správce britské železniční sítě Network Rail pak byla přesnost britských vlaků v lednu v průměru 90,5 procenta, přitom u jednotlivých společností se pohybovala od 71,8 procenta po 96,2 procenta.

Vlaky Českých drah loni přepravily 175,2 milionu cestujících, což je o téměř sedm milionů méně než v roce 2007. Spolu s úbytkem pasažérů trápí dráhy v krajích také nedostatek peněz. Za použití krajských lokálek cestující loni zaplatili 2,7 miliardy korun, kraje přispěly 4,7 miliardy korun. K pokrytí celkových nákladů drahám chybí další 3,2 miliardy korun. Část nákladů podnik pokryl z prodeje majetku.

Na pokrytí letošní ztráty regionální vlakové dopravy slíbil sehnat peníze ministr dopravy Petr Bendl. Má jít o jednorázovou pomoc v době krize, pro další léta se nyní hledá "systémové řešení". To by mohl přinést nový zákon o veřejné dopravě, který nyní ministerstvo dopravy chystá.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK