"Příznivý vliv na tento výsledek měl menší počet výluk Správy železniční dopravní cesty (SŽDC)," uvedl Šťáhlavský. Z celkového počtu 201.013 vlaků osobní dopravy vypravených v únoru jich včas jelo 184.491, tedy 91,78 procenta. "Po započtení spojů, které jely se zdržením do pěti minut, a tedy podle metodiky mezinárodní železniční unie UIC jsou považovány také za vlaky bez zpoždění, byla tato hodnota 93,63 procenta," doplnil Šťáhlavský.
U západoevropských železnic, například v Británii, jsou za vlaky jezdící včas považovány i dálkové spoje, třeba InterCity, které mají zpoždění do deseti minut a v Itálii do 15 minut. "Pokud bychom vzali jejich měřítka, pak bychom splnili jízdní řád na přibližně 95 procent," uvedl ředitel Odboru řízení provozu a organizování drážní dopravy Miroslav Jasenčák. Počet zpožděných vlaků je podle něj poměrně malý. "Zpoždění mezi 16 a 30 minutami mělo 1,31 procenta vlaků, a zdržení nad 31 minut se týkalo 0,47 procenta všech spojů Českých drah," dodal Jasenčák.
V únoru bylo téměř 31 procent zpoždění způsobeno vnějšími vlivy, jako jsou zákroky policie, lékařů, ale také například jako důsledky nehod na přejezdech nebo usmrcení osob v kolejišti. Další časté příčiny zpoždění byly vyvolány závadami na infrastruktuře a vozidlech. Například traťové závady představují více než 20 procent zpoždění a závady na elektrickém vedení, zabezpečovacím a sdělovacím zařízení představují dalších téměř osm procent. Naproti tomu závady na lokomotivách byly příčinou zpoždění v téměř 12 procentech.
Z analýz podle ČD dále vyplývá, že zhruba 11 procent zpoždění rychlíků a vlaků vyšší kvality způsobilo čekání na přípojný vlak. Nezanedbatelný podíl nepravidelností vzniká za hranicemi u cizích železničních dopravců. U dálkových vlaků tak vznikla čtyři procenta zpoždění. Přepravní, dopravní a provozní důvody způsobily celkem deset procent zpoždění.
Přesnost českých vlaků je podle ČD srovnatelná se zahraničím. Například podle údajů rakouských drah (ÖBB), pravidelně zveřejňovaných v odborném časopisu Eisenbahn Österreich, byla loni přesnost dálkových vlaků v Rakousku 73,4 procenta a v regionální dopravě se pohybovala mezi 91 a 94 procenty. Podle správce britské železniční sítě Network Rail pak byla přesnost britských vlaků v lednu v průměru 90,5 procenta, přitom u jednotlivých společností se pohybovala od 71,8 procenta po 96,2 procenta.
Vlaky Českých drah loni přepravily 175,2 milionu cestujících, což je o téměř sedm milionů méně než v roce 2007. Spolu s úbytkem pasažérů trápí dráhy v krajích také nedostatek peněz. Za použití krajských lokálek cestující loni zaplatili 2,7 miliardy korun, kraje přispěly 4,7 miliardy korun. K pokrytí celkových nákladů drahám chybí další 3,2 miliardy korun. Část nákladů podnik pokryl z prodeje majetku.
Na pokrytí letošní ztráty regionální vlakové dopravy slíbil sehnat peníze ministr dopravy Petr Bendl. Má jít o jednorázovou pomoc v době krize, pro další léta se nyní hledá "systémové řešení". To by mohl přinést nový zákon o veřejné dopravě, který nyní ministerstvo dopravy chystá.